דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הצלחה לנציגי התנועה הקיבוצית ונציגי האיגודים הקטנים: תקנות דמי הטיפול הארגוניים לא שונו

בדיון סוער אתמול בוועדת העבודה והרווחה, שהתקיים בחטף לאחר שיצאה הודעה כבר כי הוא מבוטל, הצליחו נציגי האיגודים הקטנים, ביניהם נציגי התנועה הקיבוצית, ח"כ איתן ברושי ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, למנוע את ניסיון העברת התקנות החדשות ביניהן ביטול פטורים על תשלום כפול לעסקים שחברים בארגוני עובדים קטנים
ועדת העבודה והרווחה בכנסת, אמש
דיון "מחטף" שנכשל. ועדת העבודה והרווחה בכנסת, אמש

ניסיון של משרד העבודה, בתמיכת התאחדות התעשיינים, לשנות את תקנות דמי הטיפול הארגוניים נכשל אתמול (ד') בכנסת. לאחר דיון סוער, לא נערכה הצבעה בנושא בוועדת העבודה והרווחה. זוהי הפעם השנייה שנכשל ניסיון לשנות את התקנות, לאחר שבאפריל 2017 הודיע שר העבודה, חיים כץ, כי הוא מושך את הצעתו לתיקון תקנות חדשות עוד לפני הדיון בוועדה.

התקנות החדשות,כוללות ביטול פטורים לאלפי עסקים קטנים מתשלום כפול - ביטול שיחייב עסקים רבים לשלם גם לארגון שבו הם חברים וגם לארגוני המעסיקים הגדולים, שנחשבים כיציגים. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל להב, רועי כהן, ואחרים דורשים כי עסקים שאינם חברים בארגונים הגדולים, אלא בארגונים קטנים יותר כדוגמת לשכות המסחר חיפה והצפון ואיגוד התעשיה הקיבוצית, ישלמו לא רק דמי חבר לארגונים שבהם הם חברים, אלא גם "דמי טיפול ארגוני" לארגונים הגדולים. 

טענת הארגונים הגדולים להצדקת התשלום היא שהם פועלים מול המדינה בנושא הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה. מנגד, טוענים הארגונים האחרים כי לא ראוי להכפיל את הנטל על עסקים שכבר משלמים דמי חבר. הם מציעים תשלום חד-פעמי מכל עסק עבור כל הסכם שנחתם מול המדינה.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "התקנות המוצעות מרחיקות לכת ועשויות לזעזע את המשק הישראלי. אתם רוצים לשנות סדרי עולם ואת כל מאזן הכוחות הקיים בין ארגוני מעסיקים. ארבעה סניפים של לשכות מסחר שנמצאים בפריפריה צפויים להיסגר כי לא יוכלו לעמוד בתנאים שמציבים להם".
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, שאל בדיון את נציגי משרד העבודה והרווחה: "למה אתם מוסיפים עוד כסף לארגונים הגדולים? לא חסר להם".

"הסעיף הזה הוא הזיה", הוסיפה ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) שהגיעה אף היא במהירות לדיון וסייעה בהכשלתו, "לקיבוצים ולמושבים יש את התנועות שלהם שמייצגות אותם היטב. נשמע שמישהו רוצה לגזור עליהם קופון". בתגובה ענה ברוש: "מדוע צריך לפטור עסקים מדמי טיפול רק כי הם נמצאים על קרקע של קיבוץ?"

יו"ר הוועדה אלאלוף סיכם את הדיון בן השעתיים ואמר: "עלינו להקפיד שהתשלום לא יושת בסופו של דבר על העובדים. יש להגביר את הפיקוח והשקיפות על ארגוני המעסיקים". אלאלוף קבע כי לקראת הישיבה הבאה בנושא יחודדו הסעיפים וההגדרות השונות בתקנות, ועל בסיס זה ימשך הדיון.

הוספת תגובה חדשה