דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הפרח של עולם העסקים

בהמשך לוועידה הקודמת בנושא מחודש יולי האחרון, התקיימה ברביעי (22.1) הוועידה השנייה בתחום יזמות קנאביס רפואי בקיבוצים ומושבים. מאות משתתפים ומשתתפות הגיעו לכנס שנערך באולמי אבניו והופק על ידי חברת ENERGETY
ניר מאיר בוועידה השנתית ליזמות קנאביס רפואי
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, בוועידה השנתית ליזמות קנאביס רפואי

בין הנוכחים היו חקלאים, יזמים מהתחום, ממלאי תפקידים בקיבוצים, מתעניינים ועוד. בכנס הוצגו מיזמים וחממות גידול שכבר קמו בקיבוצים ומושבים וכן התקיימה תערוכת חברות מהתחום.

את הכנס הנחה חיים חבלין, ראש מחלקת חקלאות ויזמויות קטנות בתנועה הקיבוצית.

את הכנס פתח בדבריו מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שאמר: "פרק הזמן שחלף בין הכנס שהתקיים לפני כמה חודשים להיום, לימד אותנו שהדרך בין החלום למימושו היא לא קצרה ולא פשוטה. גם אם אתה מחזיק ביד את מוצר המיליון, לחצות את הבירוקרטיה הישראלית זה מסע מפרך וקשה. לא קל לעשות עסקים ולקדם יזמויות בישראל, ופתאום אפילו לא קל לגייס כסף בבורסה. בעיני זה דווקא טוב כי יזמות היא ריצה למרחקים ארוכים, זה לא זבנג וגמרנו, זה עסק יותר מורכב וכדאי שמי שנכנס לתחום ייקח זאת בחשבון מראש. מי שחושב אחרת סופו להתאכזב. מי שיהיה מספיק נחוש ומספיק זהיר - ימצא את דרכו אל  סוף המסע ויצליח. אבל רק באופן מאוד שיטתי, מסודר ואחראי. מי שייכנס בזריזות ייצא עם הידיים על הראש והכיסים ריקים.

"אני רוצה לאחל לכם שתמשיכו לצבור ידע ותכלכלו את דרככם בזהירות ובתבונה. אל תיקחו סיכונים לא מחושבים, כי בסופו של יום כל הלוואה צריך להחזיר וכל בעל מניות רוצה את התשואה שלו. זהירות זה שם המשחק. אם אתם מאמינים במוצר ובדרך - אל תזרקו חכה ותצפו לתפוס דג כי זה לא יקרה. אבל אם אתם מכירים את מסלול הנדידה של הדגים - תפרשו שם רשת."

אחריו עלו לברך מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן.

עמית יפרח: "מעולם לא היה פער כל כך גדול בין הרומנטיקה לפרקטיקה. לא מעט בעלי נחלות מחזיקים בידיהם היתר גידול, אבל כנראה שבסוף התהליך רק כמה עשרות חקלאים ייכנסו לתחום גידול הקנאביס הרפואי. בעזרת פורום חוק ההתיישבות אנחנו מנסים להכניס יותר חקלאים לתחום ולייצר יותר ודאות."

אבשלום (אבו) וילן: "הציפיות מהתחום הם בשמיים, אבל מעבר לבעיות הרגולציה צריך הרבה תעוזה ודמיון. החקלאות הישראלית נמצאת בסטגנציה מסוכנת וכל ענף חדש יכול לתרום לצמיחתה. להביא את העגבנייה למה שהיא היום לקח המון שנים של מחקר וניסיונות. גם עם הקנאביס צריך הרבה מחקר שדורש הרבה שנים."

בסוף דברי הברכה ובתחילת המושב הראשון, שוחח הפרשן הכלכלי של חדשות 13, מתן חודורוב, עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט על עולם הקנאביס בשנת 2020. בחודש אפריל האחרון דווח כי  אולמרט נכנס כמשקיע ויועץ עסקי בחברת הקנאביס הציבורית "יו ניבו" הנסחרת בבורסה בת"א, וכי השקיע בה 1.5 מיליון שקל מכספו הפרטי. אולמרט מכהן כשותף־מנהל וקרן ההון-סיכון Geoc  שעיקר השקעותיה בחברות מכשור רפואי וסייבר.

בין היתר אמר אולמרט בשיחה כי "אנשים ידועים נכנסו לתחום הקנאביס, כיוון שהחברות רצו להרים פרופיל וליצור התעניינות וסקרנות מצד משקיעים פוטנציאליים או אנשים שעוסקים במחקר. אני עוקב במשך שנים רבות אחרי כל עולם הבריאות ואני גם משקיע בחידושים טכנולוגיים באמצעות קרן ההון סיכון שברשותי. אף פעם לא עישנתי קנאביס בעצמי, אבל כן עקבתי אחרי התחום של מרשמים רפואיים ושימוש בקנאביס לצרכי בריאות. מחקרים מצביעים על כך שהפוטנציאל בתחום הקנאביס גדול בהרבה מכפי שהעריכו. הרגולציה הישראלית בתחום הקנאביס מתקדמת הרבה יותר לעומת מקומות אחרים בעולם. אז נכון שבין החלטת הממשלה על היצוא לבין יצוא בפועל צריכות להתקבל עוד כמה החלטות רגולטוריות, וזה ייקח קצת זמן, אבל יש פה פתח. הרגולציה תמיד יודעת להגיב לפוטנציאל של דבר מסוים"

אחריו דיבר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שמסר עדכונים בנושא הרגולציה. במושב השני דיבר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שסקר את נושא הקנאביס ואת הכלכלה בישראל. באב"ד טען שהשוק צעיר ומלא באי בוודאות ואמר כי צריך להיזהר עם נושא הייצוא של הקנאביס הרפואי ויש לדאוג קודם לחולים בישראל ולהבטיח עתודות לכמות המסופקת בישראל לפני שמייצאים.

בין הנושאים הנוספים בהם עסקו בכנס: הקמת חוות לפי חוק ההתיישבות, סקירת השוק האירופי,  מערכת דיגיטאלית לתיעוד תהליך גידול קנאביס רפואי, ביטוח חוות גידול קנאביס, אפשרויות מימון וגיוס הון בפעילות הקנאביס, ועוד.

הוספת תגובה חדשה