דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הסופר והמחזאי נתן שחם (בית אלפא) הלך לעולמו

ניר מאיר: "התרבות הישראלית, הצברית והקיבוצית איבדה היום את אחד ממורי הדרך החשובים שלה"
נתן שחם

התנועה הקיבוצית משתתפת בצער משפחת שם וכל קיבוץ בית אלפא על מותו של הסופר, העורך, המתרגם והמחזאי, חתן פרס ישראל לספרות, נתן שחם, שנפטר בגיל 93 בקיבוצו.
שחם נולד בתל אביב בשנת 1925, בנעוריו היה חבר ב"מחנות העולים" ואחר-כך ב"שומר הצעיר". ביוני 1942 התגייס יחד עם חבריו מהכשרת התנועה לפלמ"ח לפלוגה ה' ועד מהרה מונה לקצין ההסברה של הפלוגה. כשהשתחרר הצטרף לקיבוץ בית אלפא. ערב מלחמת העצמאות התגייס מחדש והיה אף מאנשי הפלמ"ח ששחררו את אילת, אז אום רשרש והניפו את דגל הדיו במבצע עובדה. לאחר המלחמה השתחרר ושב לקיבוץ. שחם שימש כנספח התרבות בניו יורק, היה משנה ליושב ראש רשות השידור ועורך בכיר בהוצאת ספריית הפועלים. 
שחם היה נשוי לאשה בשם קטינה ואב לשני בנים ובת - הסופרת ואוצרת המוזיאונים אורית שחם-גובר. 
יצירתו הענפה כוללת רומנים, מחזות, קובצי סיפורים, ספרי ילדים ועוד. נהוג לזהות את נתן שחם כחלק מקבוצת סופרי דור תש"ח -  קבוצה של סופרים ילידי שנות העשרים והשלושים שפעלה בישראל בשנות החמישים ועסקה על פי רוב במלחמת השחרור, המאבק בבריטים ובמציאות יומיומית במדינה המתהווה. 
מחזהו "הם יגיעו מחר" שהועלה בשנת 1950 בתיאטרון הקאמרי, נחשב, ביחד עם "הוא הלך בשדות" של משה שמיר כאחת מאבני הפינה הבולטות של התיאטרון הישראלי המתחדש.
שחם זכה בפרסים ספרותיים, בהם פרס שלונסקי לספרות, פרס הבימה, פרס ביאליק, פרס ראש הממשלה ע"ש לוי אשכול (2007) ופרס ישראל לספרות התשע"ב (2012). 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "הקיבוצים והתנועה הקיבוצית כואבים את מותו של חברנו, חבר קיבוץ בית אלפא, נתן שחם, איש הפלמ"ח ואיש ספר, איש תרבות ואיש התיישבות העובדת. כחלק מסופרי דור תש"ח הטביע שחם חותם על התרבות בישראל שזה עתה קמה וגם לאחר מכן הפליא בכתיבת ספרים, מחזות ובעריכה כתבים של אחרים. התרבות הישראלית, הצברית והקיבוצית איבדה היום את אחד ממורי הדרך החשובים שלה. כתביו וספריו של נתן ישארו עמנו לעד. יהי זכרו ברוך.

הוספת תגובה חדשה