דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הנהגת התנועה הציגה במועצת התנועה הקיבוצית את פעילותה בזמן משבר הקורונה

הנהגת התנועה הקיבוצית הציגה בפני חברי המועצה, את התמודדות הקיבוצים עם משבר הקורונה, והעשייה הרחבה של התנועה הקיבוצית בתקופה זו, וכן את הנושאים הרבים בהם עוסקת התנועה בימים אלה והמאבקים הצפויים אל מול גופי הממשל השונים
ראשי האגפי בתנועה והמשנה למזכ"ל בכנס הנהגות הקיבוצים בחודש פסברואר. צילום: דנה בר-און
ראשי האגפי בתנועה והמשנה למזכ"ל בכנס הנהגות הקיבוצים בחודש פסברואר. צילום: דנה בר-און

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר (מפלסים) אמר במועצת התנועה: "יש ממשיכי דרך רבים ליצחק רבין והם מסורים, גם אם הם בוחרים במסגרות פוליטיות שונות. בשביל לשרוד מחלוקות משמעותיות צריך לחזק את המכנה המשותף בקרב כל אזרחי המדינה שלנו. יום החקלאות צוין אתמול בצניעות בכנסת אבל לווה בהסכמה רחבה. אין שחר לאמירה שהשוק החופשי לבדו הוא חזות הכל. הפשיעה החקלאית מעסיקה את המשרד בראשותי ואנחנו בקשר עם המשרד לביטחון פנים, כולל גיוס 500 סיירי שדות לטיפול בנושא הזה. הכנסנו לפעולה את נושא הפיצוי לעסקים קטנים שהם חברי קיבוץ ויש כבר מתכונת לכך, לא הכל הושג אבל אנחנו בתחילת הדרך הנכונה והחשובה".

לאחר מכן הציגה הנהגת התנועה הקיבוצית בפני חברי המועצה, את התמודדות הקיבוצים עם משבר הקורונה, והעשייה הרחבה של התנועה הקיבוצית בתקופה זו, וכן את הנושאים הרבים בהם עוסקת התנועה בימים אלה והמאבקים הצפויים אל מול גופי הממשל השונים.

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית – גיל לין, אפיין את הקורונה כמשבר עולמי, המתבטא באופנים שונים בארצות ובקהילות שונות: "היות והקורונה עוברת מאדם לאדם, כאשר יש מגע או קירבה פיזית, להתפרצות הקורנה יש תלות גדולה במאפיינים חברתיים, תרבותיים וארגוניים, דבר ההופך את התפתחות הקורונה בקיבוצים לייחודית. התוצאה היא שהתפרצות הקורונה בקיבוצים נמוכה משמעותית מהממוצע הארצי".

"זוהי שעתו היפה של הקיבוץ" הוסיף לין, "אנו עדים לתופעות מרגשות ומרשימות של ערבות הדדית, התגייסות פנימה והחוצה, תמיכה בסקטורים הפגיעים ופתרונות יצירתיים של קהילות חזקות והנהגות הלוקחות אחריות מלאה על ההתמודדות עם האתגרים המורכבים. כל זה נעשה בסיוע וליווי אינטנסיבי של התנועה הקיבוצית, אשר מסייעת בריכוז המידע והרעיונות והפצתם לקיבוצים, ומהצד השני מרכזת את העבודה מול גורמי הממשל.

אחריו דיבר ראש אגף כלכלה, רו"ח דגן לוין שאמר: "משבר הקורונה חילץ מממשלות העולם תכניות סיוע חסרות תקדים בהיקפן, באופיין ובנועזותן לסיוע לאזרחים ולתאגידים שנפגעו מהמשבר. גם בארץ יושמה מדיניות זאת, הגם שאפשר ובאיחור, בהיקף חסר ולא תמיד בכלי מדיניות נכונים ומדויקים.  הממשלה ניסתה לסייע לכל ציבור שנפגע מהקורונה, בין פאסיבית ובין אקטיבית באמצעות איתור אוכלוסיות ומגזרים שנפגעו בקורונה. למרבה הצער, חלק מתכניות הסיוע הדירו חברי קיבוץ וקיבוצים; פעמים בטעות, פעמים מחוסר הבנה, פעמים מרשלנות ופעמים בכוונת מכוון.

לוין הדגיש: "לאורך התקופה טיפלנו באינטנסיביות בתיקון ההדרות.  מרבית ההדרות תוקנו כך שהוסרו חסמים והתנגדויות שמנעו מקיבוצים ומחבריהם לקבל את ההטבות בדין. מעט מההדרות טרם תוקנו אך אנו לא אמרנו נואש וממשיכים לטפל בהסדרתן. בפרט, לאחרונה הבקענו, ככל הנראה (ההחלטה התקבלה אך טרם גובשו פרטיה האחרונים), אמנם בגזרה צרה בינתיים, את אחת מההדרות המציקות ביותר – מניעה אכזרית של מענק הסיוע מעצמאים שפתחו עוסק מורשה נפרד אך מדווחים כדין באמצעות הקיבוץ.

אחריו דיברה ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה שסיפרה: "בחינת תפיסת "קהילה קיבוצית במיטבה", שגובשה באגף חברה וקהילה, במהלך הקורונה הראתה חיזוק של מרכיבי הזהות, על פי אינדיקציות של המנהיגות הקיבוצית ושל ממלאות/י התפקידים ועל פי מחקרים חיצוניים לנו. מפרוץ הקורונה התמקדנו בשני ממדים – האחד חיזוק החוסן האישי של מנהיגות הקיבוצים וממלאות/י התפקידים וחיזוק החוסן הקהילתי. הפעילות מכוונת להעלאת המודעות, להנגשת כלים קיימים ולפיתוח חדשים.

הממד השני הוא עבודה במעגל שותפות/ים להתמודדות רב תחומית מיטבית עם אתגרי הקורונה. הפעילות מכוונת לפיתוח כלים ופרקטיקות להתמודדות אפקטיבית בחרום והנגשתם, חיזוק ובניית אמון במנהיגות, חיזוק השתתפותיות ומעורבות ולמידה מהצלחות. קבוצות העמיתים, ההכשרות וימי עיון בנושאי החברה והקהילה הקיבוצית מותאמים ומתקיימים בזום. מעגל השותפות/ים בא לידי ביטוי בעוצמה רבה ב-4 מפגשי זום של כלל ממלאות/י התפקידים מרחבי התנועה תחת המטריה המחבקת של כנס חברה וקהילה ה-2.

אחריה עלתה דבי ברא"ס, ראשת אגף החינוך ששיתפה את הצירות והצירים בנעשה בגזרתה: "משבר הקורונה מציב בפני הקיבוצים ומערכות החינוך אתגרים והזדמנויות רבים, החל מכיצד משמרים את תחושת השייכות מרחוק? איך שומרים על צוותי החינוך כשהמערכות סגורות? מהו המודל הקהילתי המתאים לכל קיבוץ ומשאביו הארגוניים, החברתיים והכלכליים? מהם היתרונות שלנו כקיבוצים, הבוחרים בחיי קהילה המבוססת על ערבות הדדית וחיזוק האחריות המשותפת לכלל חברי הקהילה בקהילה רב דורית כדרך חיים בשגרה ובשגרה השונה?

ברא"ס סיכמה: "עבור אגף חינוך, זמני הקורונה מאפשרים את הידוק הקשרים עם הנהלות הקיבוצים ומנהלי החינוך, חיזוקה של רשת מנהלי החינוך הארצית ולמידת עמיתים במפגשי זום בהרכבים שונים בהתייחס לצרכים העולים מהשטח, יצירת מתווים למענה קהילתי משלים כבסיס לדיון ובחירה לכל קיבוץ בהלימה למאפייניו הייחודיים. אנחנו מלווים כל קיבוץ שמבקש את מעורבותנו. יכולת היצירה והחשיבה "מחוץ לקופסא" של צוות אגף החינוך מהווים השראה לשותפי הדרך מחוץ לתנועה הקיבוצי ולעיתים אף יוצרים ודאות שניתן ליצור שגרה חדשה במקומות בהם המדינה לא נותנת מענה.

חתם את פרק ראשי האגפים עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה הישראלית, שאמר: "אז מדוע בתוך כל המערבולת של הקורונה בוחרת הקהילה הקיבוצית לעסוק במעורבות חברתית בכלל? אחת מהתשובות היא שמעורבות חברתית, התנדבות וערבות הדדית מייצרות חוסן קהילתי ומחזקות את תחושת המשמעות, השייכות וגאוות היחידה. זה כל כך משמעותי בימים בהם חלק גדול מהשגרה ומהמסורות שלנו הופרו.

בתקופת הקורונה יזמנו את מבצע "מבשלים באהבה" בושלו למעלה מ-6,000 מנות חמות שחולקו למקלטי נשים מוכות, לניצולי שואה ולאוכלוסיות נוספות שהיו זקוקות למנה חמה בחגי תשרי, ואנחנו עדיין בעיצומו של מבצע התרמות הדם לאור מחסור שיצר הסגר, בכל אחד מהם השתתפו עשרות רבות של קיבוצים שהרימו תרומה משמעותית לחברה הישראלית. בנוסף נתנו מענה לשאלות ותהיות רבות של מלש"בים וחיילים לאור משבר הקורונה והמשכנו לפתח במלוא הכח את הפרויקטים: חיילים בודדים, תל"ם ופרויקטים נוספים".

מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי-ילין דיברה על המעורבות של התנועה וחברות וחברי הקיבוצים בהפגנות: "מעל 3 חודשים, בכל צומת קיבוצית, מדי שבוע הקיבוצניקים מתגייסים למען עתיד טוב יותר. לכל אחד סיבה אחרת למחאה- השחיתות השלטונית, הרס הדמוקרטיה, השיסוי וההסתה, המצב הכלכלי, כשלון הקורונה, צוללות, מטוסים.. אך המחאה מאחדת את התנועה הקיבוצית  דורשת שינוי ומפגינה למען ערכינו המשותפים.

הפגנת היצירתיות בקיבוצים, והמחאה הרב דורית יוצרת מחאה מרשימה. אנחנו נערכים להמשך המחאות בצמתים ובגשרים גם במזג אוויר חורפי, ונצטרף גם למחאות גדולות במיוחד. אנחנו מפיצים חומרים ואביזרים למחאה, מוזמנים ליצור עמנו קשר. וכמובן, ביום שבת מתוכננת עצרת רבין בכיכר - אנחנו קוראים לקיבוצניקים להצטרף!"

חתם את הפרק הזה מזכ"ל התנועה, ניר מאיר שדיבר על אנחנו מזהים שאנחנו עדתיים לשמש מטרה על ידי הצד השני במערכת הבחירות הקרובה. השנאה שמאחדת את המחנה השני – תהיה נגדנו. המהלך שהתחיל בניר דוד והמשיך לכיוונים אחרים ממתין לבחירות. אנחנו מבינים ומתארגנים לכך בין היתר בהכנה מראש של צעדי תגובה והתגוננות.

מזכ"ל התנועה המשיך והוסיף: "במסגרת האיומים הנוספים ביום שני האחרון הניח עדיאל שמרון המלצות על פגיעה בחלופת האגודה, אבל ההחלטה לא התקבלה. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו לשנות את ההחלטה לישיבה בחודש הבא. מאיר מנה עוד שני איומים -  תוכנית הציפוף המבקשת לבטל את הייחוד של קיבוץ כיישוב מרווח וכן ההתקרבות של סיום הסדר הביניים.

מזכ"ל התנועה סיכם ואמר: "יש גם הזדמנויות - ביקוש עצום להגיע לקיבוצים, גם בגלל הקורונה. זו הזדמנות שצריך להתייחס אליה. האתגר העולמי של הקורונה הבליט את היתרונות של הקיבוץ – גם לחברי הקיבוץ וגם לאנשים אחרים. אנחנו מתארגנים לשיתוף פעולה עם כלל הגורמים במרחב למען פתרונות לעתיד. יש לנו כחברי הקיבוץ יתרון עצום לאיגום ידע ושיתופי פעולה לטובת חברי הקיבוצים והמרחב בכלל".

הוספת תגובה חדשה