דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הנהגות הקיבוצים, המרחב הכפרי והמועצות לראש הממשלה: "מתנגדים להארכת החוק והמשך פעילות הותמ"ל בחצי שנה נוספת"

בפניה שהועברה לראש הממשלה הם כותבים: "בכל הדיונים עם החתומים מטה, מרכז המועצות האזוריות ונציגי תנועות ההתיישבות, התחייבו השרים ופקידי ממשלה בכירים, כמו, יו"ר הותמ"ל ומנהלת מנהל התכנון, כי במידה ויוחלט על המשך פעילות הועדה - תפעל זו רק לצרכי קידום תוכניות להתחדשות עירונית וישובים ערבים"
הפגנה נגד הותמ"ל, ארכיון. צילום: מגמה ירוקה
הפגנה נגד הותמ"ל, ארכיון. צילום: מגמה ירוקה

בימים אלה, ובחסות הצורך לטפל במשבר הקורונה, פורסם תזכיר החוק המאפשר את המשך פעילות הועדה לתכנון מתחמים מעודפים לדיור (הותמ"ל).  על פי התזכיר, מוצע להאריך את חוק הותמ"ל  עד 7.8.2020, תוך מתן סמכות לשר האוצר להאריך תקופה זו ב-90 ימים נוספים. כל זאת, כאשר הותמ"ל אמורה הייתה לסיים את תפקידה ביולי 2019 ועקב מערכות בחירות חוזרות ואי-כינון ממשלה -תוקף פעילותה הוארך באופן אוטומטי.

במכתב שנשלח לראש הממשלה, כותבים החתומים – ראש מועצה אזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, מזכ"ל תנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, ראשת מועצת דרום השרון ויו"ר ועדת תכנון וקרקעות, ממ"א, אושרת גני גונן, ראש מועצה אזורית מנשה ויו"ר ועדת תכנון וקרקעות וראשי מועצות אזוריות נוספים מכל הארץ, כי הם מתנגדים להארכת החוק והמשך פעילות הותמ"ל בחצי שנה נוספת בתואנת משבר הקורנה, וקוראים למחוק מהתזכיר את ההתייחסויות הנוגעות לחוק הותמ"ל.

במכתב הם מציינים כי "בהחלטה המוצעת להאריך את פעילות הותמ"ל, מאשרת המדינה ללא הליך מסודר ותחת מעטה של "חירום" כביכול, את המשך פעילותה של אחת הוועדות הדורסניות שהיו בישראל בשנים האחרונות, שנועדה לאשר מתחמי דיור בהיקפים גדולים תוך שהיא עוקפת את מוסדות התכנון הקיימים, ובהן הוועדות המחוזיות. תוכניות הותמ"ל פוגעות בשטחים חקלאים ופתוחים ובישובים חקלאים ותיקים ובחוזקן של הערים הוותיקות על ידי הפניית משאבים לשולי הערים.

תזכיר הצעת החוק מוגש בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר, ולא מחכה לתמיכת הממשלה הנכנסת, או הוועדות הפועלות  בכנסת בכדי שאלו תבחנה בדיון מקצועי את המשך קיום הותמ"ל וצרכיה העדכניים בדיון מקצועי - אלא פשוט קובעת את נחיצותה. ובכך מאפשרת לה להמשיך לקדם תוכניות בחודשים הקרובים, כאשר מדיניות הדיור החדשה של הממשלה כלל לא ברורה. לעמדתנו - אין מקום להאריך את מנגנון הוותמ"ל באמצעות תזכיר חוק לתקופת החירום של הקורונה.

כולנו נוכחנו שוב בעת משבר הקורונה בחשיבותו של ביטחון במזון ובחיזוק והקניית חוסן לחקלאות במדינת ישראל, אשר מגנים ומחזקים את ישראל. ועל כן, וגם מסיבה זו  - יש להימנע מפגיעה נוספת וחמורה בשטחים הפתוחים ובמרחב הכפרי."

הוספת תגובה חדשה