דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היום שאחרי הקורונה – מערכת א'-ו' חוזרת לשגרה

מגיפת הקורונה יצרה מציאות מורכבת: מערכות החינוך החברתי נסגרו, הצוותים חינוכיים הוצאו בחלקם לחל"ת וניהול שגרת החינוך המוכרת נקטעה באחת. ועל כן, אנו צופים בהתאמה החזרה לשגרה תהיה מורכבת ומאתגרת בהיבטים שונים.
היום שאחרי הקורונה – מערכת א'-ו' חוזרת לשגרה
תמונת ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה

אנו , צוות "שבילים", מעלים בזאת מספר נקודות התייחסות המתייחסות חזרה לשגרה וזמן שיקום מערכת החינוך בהתאם למאפייני החינוך החברתי בקיבוצים, תיאום ציפיות צוותי ומתן כלים והנחיה להתמודדות עם החזרה לשגרה.

אז רגע לפני שמתפנים ליצור שגרה חינוכית מתחדשת -  חשוב לקחת בחשבון כי החזרה תהיה הדרגתית וידרשו התאמות ושינויים כל העת, ולכן יש להתייחס למסמך זה כאל קווים מנחים שייתכן ויידרשו התאמות בהתאם למציאות המשתנה:

בריאות - כל האמור לעיל בהתאם להנחיות משרד הבריאות. כאשר המטרה העליונה תהיה לשמור על בריאות הילדים הצוות והקהילה

 

צוותים חינוכיים וניהול:

הוצאה לחל"ת - מתן מקום ואוורור תחושות עקב היציאה לחל"ת

הדרגתיות – הבנה כי החזרה תהיה הדרגתית, יש לתת זמן להתארגנות והיערכות לצוות. 

קשר ותקשורת - הבנה כי תידרש נכונות לעבודה הצוות החינוכי לחידוש הקשר ואמון "מחדש" בין הצוות, ההורים והילדים. המידע והידע שיעלו בקשר המתמשך, יהוו משאב משמעותי עבור הצוות בהתאמת התכנית החינוכית ופעילות חברת הילדים.

המשכיות - המשכיות הקשר עם הילדים וההורים במהלך תהליך החזרה לשגרה

תכנית עבודה חינוכית - בניית תכנית עבודה לטווח הקרוב ולזמן הרחוק יותר (חופש גדול) אשר מותאמים לצוות, ליכולותיו, לאקלים החברתי ולתקציבים האפשריים (קהילה והורים).  חשוב להכיר ולזהות את הרצון, הצורך וה"רעב" של הילדים לחזור ולהיפגש , ולקחת אותו בחשבון בבניית התוכנית לחזרה לשגרה.

תמיכה וליווי של הצוות החינוכי – הקפדה על קיום שיחות צוות שגרתיות בתוכנית העבודה, חשוב להכניס ליווי והנחייה של הצוות, מתן מיומנויות הדרכה שיתמכו בעבודת המדריכים עם הילדים.

יצירת מסגרת שומרת עבור הילדים - הילדים יחזרו למערכות עם רצון גדול למפגש חברתי, חלקם "שכחו" את הכללים, לחלקם יהיה קשר ומאתגר. רצוי להתייחס לתקופת החזרה לשגרה כמו לתקופת הקליטה בתחילת שנת הלימודים.

הילדים

רה-ארגון שגרת החינוך ותיווך - מומלץ לקיים מגוון פעילויות, בקבוצות קטנות ובטוחות, על התקופה שהייתה, לאוורר תחושות רגשות, ציפיות וכן לעדכן אותם מה צפוי להתקיים בהמשך.

תכנית עבודה תואמת צרכים משתנים - בניית מספר פעילויות המותאמות לצרכים שהילדים העלו, מתוך הבנה של המורכבות והצרכים השונים והמשתנים שלהם.

הזכות להשתייך לקבוצה- בניית פעילויות ליצירת לכידות קיבוצית וקבוצתית "מחדש" לאחר שזו השתנתה בעת האחרונה. יש לתת דגש לתתי קבוצות שנוצרו בתקופה בה לא פעלה מערכת החינוך בשגרה ולאפיין אותן.

 

קשר ותקשורת - יצירת קשר פרטני בין הצוותים לילדים על מנת לספק מענה אישי לאלו אשר זקוקים לתמיכה וסיוע רגשי.

חיבורים והמשכיות - המשך תהליכים קבוצתיים, אישיים ומערכתיים שהופסקו בתקופת הקורונה.

הורים:

קשר ותקשורת -  יצירת שיח ותקשורת מחודשת ושגרתית עם ההורים.

מפגש הורים - הצגת מודל ההפעלה המערכתי וההיערכות הכרוכה בו, תיאור תמונת המצב הקיים, הסבר על התקופה שהייתה ומה צפוי להיות בזמן הקרוב, תוך התייחסות לתהליך החינוכי, למשאבים הכלכליים והאנושיים.

חשוב במהלך פגישה זו לתת להורים מקום להשמיע ולבטא את תחושותיהם וציפיותיהם.

 

קהילה:

מקורות תקציביים קהילתיים - היערכות כלכלית לקיחה בחשבון של פגיעה כספית של ההורים ובנית תכנית חינוכית מתואמת.

מקומה ותפקידה של מערכת החינוך בחזרה לשגרה שיח עם הגורמים הרלוונטיים בקהילה לגבי המשאבים שיוקצו בהמשך למערכת החינוך, לאור המשבר. חשוב לקיים את השיח תוך הסתכלות רפלקטיבית על החוויה החינוכית והפערים החינוכיים שנוצרו בתקופה זו.

טריטוריה חינוכית

מה מצב תחזוקת בתי הילדים לאחר תקופת ההשבתה?

האם נדרשים תיקונים מידיים?

לוחות קיר ומידע- מה נדרש כעת מבחינה חינוכית?

אופן פתיחת המערכת

הקבוצה החינוכית - עבודה בקבוצות קטנות ומשתנות במידה ובתי הספר יעבדו במתכונות מיוחדות. עבודה בקבוצות משתנות.

הגדרה מעודכנת ליום פעילות בהתאמה להנחיות משרד הבריאות -  התאמת ימי הפעילות למסגרת החינוך הפורמלי – בחינת ימי עבודה ארוכים יותר במידה ובתי הספר עוברים לעבודה במשמרות- בוקר/צהריים.

חופש גדול- במידה ויתבטל תידרש בחינת המשמעויות המערכתיות - האם יש החזר כספי להורים? האם בוחנים קיום פעילויות אחה"צ-  ערב עד אור אחרון?

מיפוי צרכים ייחודיים - פיצול כיתות וגילאים- א'-ב' יקבלו מענה שונה משאר הכיתות.

 

לפרטים נוספים, ייעוץ מערכתי או פרטני

ניתן לפנות למערך הייעוץ של "שבילים" באגף החינוך בתנועה הקיבוצית. עפרי בשן - ofrib@tkz.co.il

 

הוספת תגובה חדשה