דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הטבות המס לישובים צמודי הגדר בדרך לפתרון

בשורה של ממש לישובים צמודי הגדר של המועצה האזורית מטה אשר בנושא הטבות המס.
יורם ישראלי ראש המועצה האזורית מטה אשר
יורם ישראלי ראש המועצה האזורית מטה אשר

ביום שני השבוע עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק לתיקון מתווה הטבות המס עבור ישובי הגדר. מהלך זה בא לתקן עיוות כלפי ישובים אלו.

  
בדיון בהצעת החוק שנערך בוועדת הכספים קודם לדיון במליאה, אמר יו"ר וועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני (יהדות התורה), כי הלמ"ס לא השכיל להעביר את חישוב המדד הפריפריאלי כמתחייב בחוק ב-1 בינואר 2017 ועל כן יש להסדיר את נושא הטבות המס בישובים צמודי הגדר בחקיקה. מתווה הטבות המס המתוקן עבר בכנסת בקול תרועה רמה בנובמבר 2015 פה אחד. הטבות המס מקנות נקודות זיכוי באחוזים ובנוסף, תקרת זכאות שנתית להטבה.

עקרון המתווה  החדש נסוב סביב הוראת בג"צ ליצור קריטריונים ברורים לקבלת הטבות מס, מבלי להתייחס ספציפית לצורך כזה או אחר של ישוב בקבלת ההטבות.

שלושה מדדים עיקריים נקבעו כקריטריונים לקבלת הטבות המס, מדד המרחק מגדר הגבול, מדד סוציואקונומי ומדד פריפריאלי. שקלול הניקוד של שלושת המדדים, הוא ניקוד הזכאות לו זכאי הישוב.

הלקונה במתווה אשר פגעה ביישובי המועצה האזורית מטה אשר נמצאת במדד הפריפריאלי. מדד זה הוא המסובך והמורכב ביותר מבין השלושה.

המדד הפריפריאלי מחשב את מרחק בנין הרשות המקומית ממרכז הארץ. בין היתר נלקחים בחשבון תתי סעיפים נוספים כמו תחבורה ציבורית זמינה, מרחק מתחנת הרכבת הקרובה, כבישי הגישה לישוב ועוד...

מאחר ובנין המועצה ממוקם בסמוך למושב רגבה, ישובים הנמצאים צפונית למועצה הפסידו ניקוד אשר פגע בנקודות הזיכוי של הישוב בקבלת ההטבה, באופן אשר פגע קשות בשכר הנטו של תושבים רבים.      

הראשון לזהות את הלקונה במתווה היה שי כהן, מנהלו המוניציפאלי של כפר ראש הנקרה, שאף השבית את הלימודים בישוב ליום אחד כאות מחאה למתווה החדש. לשי הצטרפו רכזת המשק של קיבוץ חניתה אורלי גבישי-סוטו ונציגים נוספים מהישובים אדמית, בצת, עראמשה ואיילון, כאשר את הפורום נבחר להוביל ניצן מאיר מקיבוץ סער.

ראש המועצה יורם ישראלי התגייס אף הוא לנושא, וכך יצא פורום יישובי הגדר למאבק לתיקון הלקונה במתווה הטבות המס, כאשר הכנסת היא היעד המרכזי לפתרון.

חברי הכנסת הראשונים שהתגייסו לסייע לישובים היו עודד פורר (ישראל ביתנו) ואיתן ברושי (מחנ"צ) אשר העלו את הנושא לסדר היום של הכנסת. בסיור שערך ח"כ פורר בצוותא עם ראש המועצה בישובים חניתה וראש הנקרה, התחייב פורר כי יעלה את הנושא לדיון בוועדת הכספים וידרוש הסבר מדוע סעיף המדד הפריפריאלי במתווה מחושב על פי בנין המועצה ולא על פי מזכירות הישוב. עוד הוסיף פורר כי התחליף להתיישבות צמודת גדר היא בסיסים צבאיים מסורבלים ויקרים לתפעול, וזאת מבלי להתייחס לערכים כמו התיישבות וציונות.

ח"כ ברושי הציג הן במליאת הכנסת והן בוועדות הכספים וחוץ ובטחון, עמדה נחרצת לפיה ישובים צמודי גדר חייבים להישאר מחוץ לשיקולי כל מתווה אשר עלול לפגוע בחוסנם הכלכלי של הישובים. בדבריו הזכיר ברושי לחברי הכנסת כי ישובי הגדר מהווים את "השכפ"צ האמיתי של המדינה" וכי מעבר לגבול הצפון עורב החיזבאללה לרגע בו יפעל שוב כנגד גבול הצפון.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) היה נוכח ברוב הדיונים בוועדות ובמליאת הכנסת וניפגש ככל שנדרש עם פורום הישובים. וקנין, תושב המושב יערה, הבהיר לחברי הכנסת מניסיונו את התחושות, ההשלכות והמחיר אשר משלמים תושבי הגליל המערבי אשר בחרו להתגורר בצפון, וכי פגיעה בכיסם של התושבים היא בלתי הגיונית ובלתי נסבלת.

 

ההסברים והלחץ אשר יצרו ראש המועצה יורם ישראלי ופורום ישובי הגדר על חברי הכנסת, נשא פרי כאשר יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני הורע ללמ"ס בשלהי שנת 2016 לערוך חישוב מחודש למדד הפריפריאלי עד ל – 1.1.17. כאשר מזכירות הישוב היא הקריטריון לחישוב המדד הפריפריאלי במקום בנין המועצה.

בדיון בנושא הטבות המס בוועדת הכספים שיזם ח"כ פורר בתחילת פברואר 2017 אף נזף גפני בנציג הלמ"ס שנכח בוועדה, כי אי הגשת המדד הפריפריאלי המתוקן מהווה עבירה על החוק. יחד אם זאת, העניק גפני ללמ"ס הארכת מועד להגשת חישוב מחודש למדד הפריפריאלי לחודש מאי2017, מועד אשר גם בו לא עמד הלמ"ס ואשר הביא לצורך בחקיקה מבורכת אותה יזמו ח"כ אייל בן ראובן (מחנ"צ) ח"כ משה גפני וקבוצת חברי כנסת ואשר עבר בכנסת בקריאה טרומית.

הצעת החוק החדשה תקנה הטבה מקסימלית במדד הפריפריאלי לישובים צמודי הגדר ותעמוד על 13% הנחת מס עד לתקרה של  198,000 ₪ בשנה.

שי כהן, מנהלו המוניציפאלי של כפר ראש הנקרה, אמר כי "פרום יישובי הגדר הזכיר למדינה כי הסיבה העיקרית והמקורית למתן הטבות מס, היא פריפריה וסיכון ביטחוני של הישוב. כל בר דעת מבין כי המערכה הבאה מול החיזבאללה היא רק שאלה של זמן, ואת המחיר לכך ישלמו ביוקר רב תושבי היישובים צמודי הגדר". המאבק שלנו הוא הוא צודק, אמר שי כהן, ואני מברך ומצפה לראות כי התיקון מאושר ונכנס לתוקף.

אורלי גבישי – סוטו רכזת המשק של קיבוץ חניתה אמרה כי "סוגיית הטבות המס היתה יכולה להיפתר אם הלמ"ס היה מבצע את תפקידו כמצופה". עוד אמרה גבישי – סוטו כי "אם בדרום החמ"ס מכתיב את סדר היום ע"י ירי טילים, בצפון עושה זאת הלמ"ס. לא יתכן שהפקידות היא זו שמכתיבה את סדר היום הציבורי. אנו מנהלים מאבק צודק בנושא הטבות המס מזה כשנתיים וחברי כנסת מכל המפלגות הפנימו כי קופחנו במתווה שעבר בנובמבר – 2015".

ראש המועצה יורם ישראלי ציין בפני חברי הכנסת את הצורך בחיזוק הישובים ואת תהליכי הצמיחה הדמוגרפית וההרחבות הקהילתיות העלולים להיפגע קשות כתוצאה מהפגיעה בישובים צמודי הגדר.

"במועצה ישנם ישובים נוספים שנפגעו במסגרת המתווה" אמר ישראלי והוסיף כי יפעל ככל יכולתו לתיקון הפגיעה בישובים שאינם צמודי גדר. עיגון סוגיית הטבות המס לישובי הגדר בחקיקה הוא הישג משמעותי אשר ימנע בעתיד פגיעה בישובים. עוד הוסיף ישראלי כי יותר מישמח לראות את יישובי המועצה הצפוניים גדלים, מתרחבים, משגשגים ומהווים מקום אטרקטיבי לחיות בו, הן משיקולי איכות החיים והן משיקולי הכדאיות הכלכלית.  

ניצן מאיר רכז פורום יישובי קו העימות אמר כי "הישג המועצה והפורום הם בלתי רגילים. היכולת שלנו להסביר את עמדתנו במקצועיות ובנחרצות בוועדות הכנסת היא שהביאה לפתרון סוגיית הטבות המס לחיוב. כאשר אתה מצליח להושיב יחד וליצור קונצנזוס אצל חברי כנסת מישראל ביתנו, ש"ס והמחנה הציוני, אתה יודע שאתה פועל נכון ומאבקך צודק וראוי. אנחנו מנהלים מאבק לא פשוט בצורה מרשימה ובמשך כשנתיים עומד נושא הטבות המס ביישובי מטה אשר בסדר היום של הכנסת. 

הכתבה פורסמה בעיתון "זה אשר" של המועצה האזורית מטה אשר

הוספת תגובה חדשה