דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"החינוך הקיבוצי" במציאות משתנה. רק אנחנו נקבע אם אנחנו מעצבים את השינוי או נותנים לו לעצב אותנו"

דבי ברא"ס, מנהלת "שבילים", בטור מיוחד לקראת ועידת שבילים השנייה שתתקיים ביום שני בשבוע הבא. אז למה ועידה, למה עכשיו ולמה אתם חייבים להיות שם.
שיח שותפים. מחזקים את ה"יחד"
שיח שותפים. מחזקים את ה"יחד"

החינוך הבלתי פורמלי, הוא החינוך החברתי-קהילתי, פועל ומהווה מסגרת קיבוצית-קהילתית מזה שנים רבות, מה שנקרא "חינוך קיבוצי" – על כל חוזקותיו הידועות ובהן היותו חלק מתפיסת רצף חינוכי המתחיל כבר בינקות. החינוך של הקהילה וככזה היא האחראית להעניק לילדים ולנוער מסגרת השתייכות חברתית, כזו המחזקת את תחושת השייכות וגאוות היחידה לקיבוץ - הבית. אנו, ב"שבילים" פועלים מזה חמש שנים לקידום ההכרה בחינוך החברתי בקיבוצים. מערכת חינוכית שאינה מוכרת או מתוקצבת על ידי המדינה, אך חלים עליה חוקי המדינה- גם אם לעיתים נדמה לנו שיצרנו לעצמנו עולם ומלואו, והיה לנו נעים ובטוח, שהעולם סביבנו ולעיתים גם בתוכנו השתנה ומשתנה אך החינוך ימשיך כשהיה... לא עוד.

על מנת שנוכל להמשיך ולקדם את החינוך החברתי-קהילתי שאינו פועל "רק" מתוך מסורת, חינוך הנתמך בבחירה קהילתית ובמשאביה או במשאבי ההורים יוכל להתקיים רק מתוך בחירה וידיעה שאנו מעניקים לילדינו את הסביבה המיטבית להפיכתם לבוגרים אכפתיים, יוזמים ופועלים למען חברה טובה יותר, בקיבוץ ובחברה הישראלית. אנחנו נדרשים למחשבה, פעולה ויוזמה שתוביל בחירה אמיתית – וזהו מקומה של ועידת "שבילים" – המפגש שנתי המזמן למנהלי החינוך החברתי במה לחיבורים ושותפויות, שמקדמות ויוצרות מציאות מיטיבה לחינוך החברתי-קהילתי.

ועידת "שבילים" השנייה שתתקיים ביום שני הקרוב בקיבוץ מצר, הופכת את גישת היוזמה המניעה לפעולה - למודל עבודה הלכה למעשה. לכל מנהל/ת חינוך תפקיד, משמעות ואחריות לבחור להיות חלק ב"יחד" הנדרש לכולנו, "להרים את הראש" משגרת היומיום ולהירתם לפעולה משותפת למען מטרות ואינטרסים משותפים.

במהלך הועידה יוקמו 15 צוותי משימה העוסקים בנושאים ותכנים שהם בלב שגרת העבודה של מנהלי החינוך החברתי-קהילתי. צוותי המשימה יעסקו בקידום מעורבות והתנדבות בחברה הישראלית, מערכת החינוך הקיבוצית ותכניות משרד החינוך, ה"רפסודיה" כתשתית להרחבת המפגש של הנוער עם החברה הישראלית, מרכז ההדרכה של "שבילים" כתשתית המאגמת ידע ומקדמת מקצועיות ויוצרת שפה משותפת, הציר החינוכי בכנס יא- מסע יב, שנת מצוות לכולם, חגים כהזדמנות חינוכית קהילתית, "אילן הקיבוצים" כמפעל ארצי, ההון האנושי, שנת יג', מקומו של מנהל החינוך, ילדים שונים – צרכים מגוונים, בטיחות פרואקטיבית ועוד... רק מגודל הרשימה ניתן להבין כמה מגוון ומורכב תפקידו של מנהל החינוך, אך כמה משמעות וכח יש למחשבה ויצירה משותפת של מנהלי חינוך רבים יחד.

צוותי המשימה יגדירו את המשימות המשותפות, את דרכי פעולה המעוגנות בלוח זמנים לצד יעדים. מכלול התוצרים ישולבו בתכנית העבודה של "צוות שבילים" ויהוו בסיס להידוק שיתופי הפעולה בין מנהלי החינוך, נציגי המועצות האזוריות וכלל השותפים הרלוונטיים לקידום החינוך החברתי-קהילתי.

מרשה לעצמי להוסיף את מילותיה של ענבר כרמל, מנהלת החינוך של ראש הנקרה, שמוסיפה מניסיונה על חשיבות הביחד וחשיבות החברות "בשבילים" מבחינתה: "תפקיד מנהלת החינוך הינו תפקיד מבודד, לרוב מנהל הקהילה הוא השותף לדילמות ואירועים מהשטח. בשבילים ישנם אנשי מקצוע שצמחו במערכות דומות ומבינים את אשר עובר על מנהלת החינוך ויכולים לדייק מעשים, מחשבות ושאלות. צוות שבילים הוא שותף אמיתי שתמיד נמצא ברקע ועוזר בחשיבה ויצירת שיח פנימי וחיצוני. השייכות לשבילים מפגישה אותי עם קבוצת השווים הרחבה, מאפשרת להיחשף למידע ויוצרת מרחב למידה אותנטי ומעשיר. באמצעות שותפים רבים ונוספים לדרך אנו מנהלי החינוך יכולים להשפיע על דור העתיד והחברה הישראלית".

בואו ניצור ביחד רשת אקטיבית של מחנכי החינוך החברתי-קהילתי ונבסס את ה"יחד" - רשת שבה פועלים לטובת החינוך החברתי במרחב הכפרי – אנו, צוות "שבילים" - אפרת, אורי, רינה ואנוכי (דבי), רואים בכם שותפים הכרחיים ביום הזה.

להרשמה לועידת שבילים לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה