דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הזדמנויות מזן אחר – התרבות בקיבוץ מקדימה את זמנה

המגבלות להיפגש יצרו לנו הזדמנות לייצר לימוד ומפגש מסוג אחר, וכך נולדה לה סדרת מפגשי זום של מחלקת התרבות בתנועה בשיתוף "כזה ראה וחדש" למנהלות ומנהלי תרבות ולממלאי תפקידים נוספים בקהילה
מפגשי רכזי ורכזות תרבות בקיבוצים. ארכיון
מפגשי רכזי ורכזות תרבות בקיבוצים. ארכיון

הסדרה מחולקת ל 3 נושאים מרכזיים:

חגים ומועדים בישראל: 4 מפגשים בנושאים: ט"ו באב – סיפור על אהבה ומוות, ט' באב – משבר לתקווה ומשנאה לאהבה, ראש השנה – מה הסיפור שלו, ולקראת יום כיפור על ההזדמנויות שבו – כפרה שלי. הנושאים נבחרו כדי לסייע לצוותי התרבות בחגים להקדים ולחשוב על החגים והמועדים ולהעניק להם נקודות להתייחסות, להרחיב ולהעמיק את הידע וההבנה של המסורות בתרבות היהודית ולבחור מה נכון ומתאים לציין ולשלב באירועים הקהילתיים בקיבוצים. את המפגשים ינחו דותן אריאלי ("כזה ראה וחדש", המדרשה באורנים, רבה ישראלית, מקיבוץ שער העמקים) ונעם דן, (קיבוצניקית מירושלים. עורכת טקסי חיים, אשת חינוך, מרצה ומנחת קבוצות) מנחות 'כזה ראה וחדש'. למפגשים אלה מוזמנות ומוזמנים - מנהלות ומנהלי תרבות, צוותי חגים ומתעניינים.

מפגש נוסף יתקיים בשיתוף היחידה לקידום שיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית בהובלת הילית בן צבי.  רעיון המפגש נולד מתוך הכאב המלווה אותנו לנוכח מקרי האלימות הנחשפים בתקופה זו כנגד נשים בחברה הישראלית. המפגש שכותרתו: "כִּי מֵאִישׁ לֻקֳחָה זֹּאת" – הבנייה של יחסי נשים וגברים בתרבות היהודית אז והיום, יונחה על ידי דותן אריאלי ויגלה את ההבניה המגדרית המצויה במקורות ומה ניתן ללמוד מכך לגבי חיינו היום. למפגש זו מוזמנות גם הממונות למניעת אלימות בקיבוצים, וכמובן ממלאי תפקידים נוספים.

סדרת מפגשים קצרה נוספת תעסוק בתחום של אבלות, זיכרון, קבורה ומעמדי פרידה בקיבוצים. נושא האבלות שונה בכל קיבוץ, ולעוסקים בנושא אין הרבה הזדמנויות ללמוד מהנעשה במקומות אחרים. נושאים כמו: עריכת הלוויה, נוסח טקס הלוויה בקיבוץ, מעסיקים את המשפחות, ובהתאמה את הכתובות שמסייעות לאבלים בקיבוץ, שלרוב הם חלק ממעגל המלווה את המשפחות בשעתן הקשה ורוצים לתת להן את מענה ראוי.  אנו נקיים שני מפגשי זום הפתוחים לממלאי התפקידים בתחום זה בקיבוצים, כמו גם להנהלות הקהילה והתרבות: מאין יבוא עזרי – שימוש במקורות השראה בטקסי אבלות בהנחיית איתמר לפיד (רב ישראלי, איש חינוך, ואחראי טקסי קבורה ואבלות בקהילתו) וכן מנהג המקום - אבלות וקבורה בתרבות יהודית וקיבוצית משתנה בהנחיית רן רון (פסיכולוג, חוקר טקסי חיים יהודיים ואחראי קבורה ואבלות בקיבוצו).

ריקי רז ויעל רז לחייני ממטה התרבות של התנועה הקיבוצית, אומרות כי "הן רואות במפגשים אלה הזדמנות לחבר את קצוות הארץ לעיסוק משותף בנושאים אלה בהנחיה מקצועית ומותאמת לקהל היעד בקיבוצים."

הוספת תגובה חדשה