דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"הורים לילדים עם מוגבלות מנהלים כל היום מאבקים מול הביורוקרטיה והמערכות השונות"

כנס ערבות הדדית משותף של אהדה והתנועה הקיבוצית:
אהדה

"יום אחד הבן שלי, שהיה בכיתה א' אמר לי: "כל היום הדג שלנו לא עושה כלום אז כתבתי לו סדר יום שיהיה לו". "מקסים", אמרתי לבן שלי, "ומה סדר היום?" אז הוא הקריא לי: "יום ראשון פיזיותרפיה, יום שני ריפוי בעיסוק..." אז ככה זה להיות אח לילדה עם מוגבלות, האחים מתבגרים מהר ולוקחים אחריות על האחים שלהם. לעיתים זה ממלא אותי בגאווה ולעיתים הלב שלי נחמץ. אנחנו הורים ותפקידינו לאהוב את הילדים ויהי מה אבל מה אשמים האחים?" הדברים נאמרו ביום ראשון האחרון בכנס הערבות הדדית השנתי של ארגון אהדה והתנועה הקיבוצית, ע"י עו"ד תמר שי אמא של גיל, ילדה עם מוגבלות, ויושבת הראש הנכנסת של ארגון אהדה. "ההורים לילדים עם מוגבלות כל היום מנהלים מאבקים מול הביורוקרטיה והמערכות השונות. אני ממש מרגישה שאם יש רגע שקל לי מדי סימן שאני מפספסת או מפסידה משהו, אתה כל הזמן דרוך ומוכן למה שיכול לקרות. אתה כל כך רגיל להילחם שקשה לך לזהות מקרים בהם אין בכלל צורך להילחם".
ארגון אהדה הוקם ע"י הורים לילדים ובוגרים עם מוגבלויות בתנועה הקיבוצית על מנת לדאוג לזכויותיהם ולמעמדם בקיבוצים. ארגון אהדה ממומן ומנוהל ע"י המרכז לייעוץ ושיקום של התנועה הקיבוצית ועובד בשיתוף פעולה עם התנועה הקיבוצית ורשם האגודות השיתופיות. שיתוף הפעולה הוביל לגילוי דעת של משרד הרשם שיצא בינואר האחרון בו הוא מבהיר עמדותיו בנוגע לוועדות צרכים מיוחדים בקיבוצים. כמו כן, התקיימו בשנה האחרונה קורסים לבעלי תפקידים, כנסים שונים ועוד. עו"ד שי, כמו גם נציגי התנועה, מגיעה לכל קיבוץ שההנהלה או החברים יבקשו להתייעץ בכל הנוגע להסדרת מעמדם של אנשים עם מוגבלויות.
הכנס נפתח בברכה של גיל לין המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית שהדגיש את הערבות ההדדית כמרכיב זהות עיקרית של התנועה הקיבוצית בכלל וקיבוציה בפרט.
ד"ר רינת גלילי העומדת בראש אגף חברה קהילה ותרבות, סקרה את הפעילות של התנועה הקיבוצית בתחומי הערבות ההדדית בכלל ובתחומי הצרכים המיוחדים בפרט וברכה על שיתוף הפעולה הפורה בין התנועה ובין "אהדה". לאחר מכן, שמעו באי הכנס את הרצאותיהן המרתקות של עו"ד רותי לירז-שפירא, ממשרד רשם האגודות השיתופיות, אשר דיברה על גילוי הדעת לעניין ועדות צרכים מיוחדים, הרקע ליצירתו והסבירה את הנקודות העיקריות בו ושל עו"ד תקווה טננבאום, מנהלת המוסד לבוררות ולגישור של התנועה הקיבוצית, אשר דיברה בעיקר על איך לא להגיע לעימות וליישב את המחלוקות מבעוד מועד. הכנס הסתיים בפאנל בהנחייתה של עדי רמות, האחראית על תחום הצרכים המיוחדים בתנועה הקיבוצית, בו דיברו בגילוי לב ובכנות מעוררת הערכה מיקי כהן (רמת רחל), נטע קדם שוורץ (עברון) ודרורית אברהם (דליה), על תהליכים של הסכמים עם משפחות שלוו על ידן.

הוספת תגובה חדשה