דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הגיעו להסכמות: נחתם ההסכם בענף החלב

הרפורמה תשמור על המשק המשפחתי והקיבוצי ותגן על התכנון בענף ועל יציבותו

ההצבעה במזכירות ארגון מגדלי הבקר לחלב. החזית המאוחדת של הקיבוצים והמושבים יצרה את ההבדל.
ההצבעה במזכירות ארגון מגדלי הבקר לחלב. החזית המאוחדת של הקיבוצים והמושבים יצרה את ההבדל.

שר האוצר משה כחלון, שר החקלאות אורי אריאל, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור ומזכ"ל ההתאחדות אבשלום (אבו) וילן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן, יאיר ריינמן, יו"ר הארגונים הכלכליים, חתמו בתחילת השבוע על רפורמה היסטורית במשק החלב.
הרפורמה צפויה להוזיל את מוצרי החלב בעשרות אחוזים, תפתח את המשק לייבוא מדורג ותביא לחיסכון של מאות מיליוני שקלים בשנה למשק ומאות שקלים בשנה למשפחה.

לאחר שבשבוע שעבר, הגיעו נציגי הקיבוצים ונציגי המושבים להסכמות ובהצבעה במזכירות ארגון מגדלי הבקר לחלב התקבלה ההצעה פה אחד, הגיעו אלו בחזית מאוחדת למו"מ אל מול נציגי האוצר. שם, לאחר מרתון דיונים ארוך, הצליחו להגיע להבנות בדבר פתיחת השוק לייבוא מוצרי החלב אך גם לשמירה על יציבותו ותכנונו של הענף ולהגנה על יציבותן של הרפתות הקיבוציות והמושביות.

שר האוצר, משה כחלון: "אמש חתמנו על רפורמה היסטורית במשק החלב שתוזיל משמעותית את מחירי החלב עבור אזרחי ישראל, תייעל את ענף החלב ותפתח אותו לתחרות בריאה, וזאת לצד צעדים שנועדו להגן על החקלאי הישראלי. כחצי מיליארד שקלים יושקעו במסגרת הרפורמה בענף החלב בייצור המקומי במטרה לעודד את החקלאים והרפתנים לקחת את הענף קדימה. אני מברך את החקלאים ואת ראשי הארגונים על החתימה על ההסכם שמביא בשורה גדולה לאזרחי ישראל במאבק על הפחתת יוקר המחיה".

במסגרת הצעדים ייפתחו לייבוא מרבית מוצרי החלב באופן מדורג כך שבתחילת 2019 המכס עליהם יפחת בכ-40% ובהמשך יחולו ירידות נוספות עד להפחתה של כ-65% במכס. 
ההסכם מהווה שמירה על ענף החלב והתכנון בו לשמונה השנים הקרובות. עלות ההסכם הינה 450 מיליון ₪ שמתוכם 350 מיליון ₪ יינתנו להשקעות ומענקים במושבים ו- 100 מיליון ₪ להשקעות ומענקים בקיבוצים.

הסכם החלב מסיבת עיתונאים
מסיבת העיתונאים לאחר חתימת ההסכם, היום


כמו כן הוחלט על הוזלה מדורגת של מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) של 23 אגורות כך שבסוף התהליך ירד מחיר החלב מכ-1.92 שקל ל-1.69 שקל, המהווה ירידה של 12%. בתמורה יקבלו הרפתנים תמיכה ישירה המכסה על רוב ירידת המחיר. לאחר ההפחתה צפויים מחירי החלב הגולמי להיות דומים לאלה הנהוגים באירופה. כיום מוצרי החלב בישראל הם מהיקרים בעולם ונובעים הן מריבוי רפתות קטנות והן מהעדר שטחי מרעה. ירידה זו צפויה להוזיל משמעותית את מחירי מוצרי החלב המפוקחים כגון החלב, הגבינה צהובה, השמנת ועוד וכן את המוצרים הלא מפוקחים.

לצד זאת, יינתנו מענקים של 450 מיליון שקל לשמירה על רפתות קיימות, לעידוד הקמת רפתות גדולות ויעילות, מענקי פרישה והקמת שותפויות וזאת, במטרה לתרום בהמשך לירידות מחירים נוספות. על מנת להגן על המגזר החקלאי, תתאפשר הקפאה זמנית של ירידת המכסים במידה שייפגע היקף ייצור החלב בארץ. כמו כן, על מנת לאפשר לשוק איזון בין עונות, הוחלט לפתוח חמאה ואבקת חלב במכסות פטורות ממכס ולא להוריד עליהן את המכס באופן גורף כמו על שאר המוצרים. 
מדובר ברפורמה עם ירידות המכסים המשמעותיות ביותר שנעשו עד היום וכן עם התקציב הגבוה ביותר שניתן לחקלאים בעשור האחרון.

הרפורמה צפויה להביא להוזלה שתחסוך למשק מאות מיליוני שקלים בשנה. כך למשל, בשנת הבשלת התהליך, יחסכו 350 מיליון שקלים בשנה אחת למשק. מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשק בית, אשר מוציא למעלה מ3,000 ₪ בשנה על מוצרי חלב.

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "המטרה שלי בהגעה להסכם הייתה שמירת המשק המשפחתי, ענק החלב כולו בחקלאות ובתעשייה ואכן שמרנו על המשק המשפחתי, ענף החלב והתעשייה המקומית. הבטחנו את הייצור המקומי בכמותו הנוכחית עם גדילה מסוימת לעשר השנים הבאות, הבטחנו את מי שרוצה לפרוש בכבוד ולקבל תמורה בטוחה והוגנת בעבור מכסת החלב שברשותו. כמו כן סיכמנו על הבאת 6000 עובדים זרים נוספים לחקלאות, דבר משמעותי מאוד לחקלאים כולם ולרפתנים בפרט שיזכו גם הם לתוספת עובדים. הכנסת ייבוא העגלים לתוך הסכם החלב הוא הרבה יותר מאשר החזרת המכס ושמירה הן על מפטמי העגלים והן על המרחב הכפרי, שכן בשנים האחרונות גורמים מחוץ למרחב הכפרי מנסים להשתלט עליו בעזרת ענף זה. הענף חזר לחקלאים והבשורה הלא פחות חשובה היא הבשורה בנושא ההגנה על בעלי החיים, שגם שם הבאנו הישגים משמעותיים".

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן: "מדובר בהסכם מרשים ומאוזן בין רצונות הממשלה ובין רצוננו לפרנסה מכבדת ושמירת הרפת הישראלית הפרוסה לאורך כל הארץ הזו. נמצאה הדרך להשקעות משמעותיות לאחר עצירת השקעות בענף בשנתיים האחרונות, תנאי פרישה הוגנים ופתרונות לבעיות הרגולציה. ההסתגלות לתנאי ההסכם אינה קלה, אך התייעלות תמיד הייתה בבסיס ההתנהלות הענפית ואנו אמונה לשמור על הענף לתפארת שלנו".  

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "ההסכם מבטיח את עתיד ענף החלב לשמונה השנים הקרובות. עם זאת קיימים וויתורים כואבים מאוד מצד החקלאים שעיקרם סגירת רפתות קטנות וכניסה של ייבוא העלול לחסל את כל ייצור הגבינות הצהובות והקשות במדינת ישראל. אנחנו תקווה שהרפתנים יצליחו להתאים את עצמם למציאות החדשה ולשרוד גם בתנאים החדשים של ההסכם".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אני מברך את חברי לצוות המוביל שהשכילו להגיע לקו הגמר מאוחדים מגובשים ונחושים וסיימו מו"מ ארוך ורב תהפוכות עם הסכם חשוב מאין כמוהו. ברצוני להביע הערכה לשר האוצר שהבין את עוצמת האתגר והצליח להוביל מתווה מאוזן שיביא להוזלת מחירים - מחד, וליציבות בענף מרכזי בחקלאות הישראלית – מאידך. האתגרים רבים, הרפתנים עומדים לחוות קשיים, אך אני בטוח בחוסנם ויכולתם של רפתי הקיבוצים לעמוד באתגר ולשמור על ענף מפואר ורווחי, לאורך זמן".

הוספת תגובה חדשה