דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

האדריכלית נירית כספי מקיבוץ מגן זכתה בפרס "דוד עזריאלי לאדריכלות 2019"

נירית כספי, בוגרת המחלקה לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, היא הזוכה הגדולה בפרס דוד עזריאלי לפרויקטי סטודנטים לאדריכלות לשנת 2019. הפרס, הוענק באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות בכירי עולם האדריכלות והאקדמיה. כספי, זכתה בגין עבודתה 'עזהישראל'
נירית כספי מקבל את הפרס
נירית כספי מקבלת את הפרס מדנה ושרון עזריאלי ונציגי חבר השופטים (צילום: נגה שדמי ואן דה ריפ)

אביה של נירית, ניצן כספי ממגן, הוא מנהל תזמורת 'בני הקיבוצים' הנתמכת על ידי התנועה הקיבוצית והמועצות האזוריות. נירית עובדת כאדריכלית במשרד "יסקי-מור-סיון", משרד אדריכלים ישראלי בינלאומי.

את הבחירה להעניק את הפרס הראשון לפרויקט של נירית כספי נימקו השופטים בכך ש״הפרויקט הינו דוגמה מצוינת ליכולתה של האדריכלות לבנות דיאלוג המגשר על גבול הפרדה פיזי, במקרה זה באמצעות עיצוב כישרוני של מבנים המוקפים על ידי שדות חקלאיים. השפה האדריכלית הייחודית מיוצגת באמצעות מודל מפורט ורגיש המציע סביבה חדשה ואופטימית״.

״עזהישראל״ נולד מתוך נקודת התבוננות אישית של כספי, תושבת עוטף עזה, על המצב בגבול, ומציע מימוש של מרחב חדש באזור זה. הגבול של כספי הוא גבול מאפשר ולא מגביל, שעיקרו הוא שטח מפורז כמרחב המנקז אליו פעילות משותפת של שני הצדדים. תחום ההתערבות מתייחס לתשעה ק״מ לאורך הגבול הצפוני, שאותם הוא מייעד לשיתופי פעולה כלכליים, חברתיים ותרבותיים באמצעות הכללת אזורי תיירות, חקלאות, תעשייה, חינוך, פנאי ועוד. 

מתוך עבודתה של נירית כספי שזכתה בפרס עזריאלי לאדריכלות
מתוך עבודתה של נירית כספי שזכתה בפרס עזריאלי לאדריכלות

הרעיון הוא לייצר כך אינטראקציה בין שתי האוכלוסיות כבסיס וכמנוע לשינוי המציאות באזור, שכיום רק מתדרדרת. להבדיל מהצעות שהועלו עד כה ודיברו בעיקר על התנתקות מהגבול, ״עזה־ישראל״ מדבר על חשיבה מחודשת השמה דגש על קידום אינטראקציה באזור מפורז חדש. המרחב החקלאי משמש בהצעה כמתווך וכפלטפורמה מרחבית, שבאה לידי ביטוי בשפה אדריכלית ונופית כתשתית לאינטראקציה בונה. 

דנה עזריאלי, יו"רית קבוצת עזריאלי ויו"רית קרן עזריאלי ישראל, העניקה פרסים לאדריכליות ולאדריכלים, במסגרת התחרות, שהתקיימה באודיטוריום סמולרש באוניברסיטת תל אביב. עזריאלי העניקה את הפרסים לזוכות ולזוכים, כחלק מצוות השופטים שכלל גם את פרופ' ג'יל סטונר, ראש בית הספר לארכיטקטורה ואורבניות באוניברסיטת קרלטון בקנדה, וחברת סגל במכללה לתכנון סביבתי בברקלי; האמנית ד"ר שרון עזריאלי, מייסדת פרס עזריאלי למוזיקה; האדריכל גיל שנהב, שותף בכיר בכנען שנהב אדריכלים, מייסד בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית; האדריכל גבי בועז-עובד, אדריכל ראשי ומנהל תכנון בקבוצת עזריאלי; ואת אורח הכבוד - האדריכל האיטלקי מסימיליאנו פוקסס, שבין היתר תכנן את מרכז פרס לשלום.

מטרת הפרס, המוענק זו השנה ה-16, הינה עידוד מצוינות במוסדות האקדמאיים לארכיטקטורה בישראל, תוך הידוק הקשר וההפריה ההדדית עם הקהילה המקצועית בישראל ובעולם. טרם הענקת הפרס, הגיעו אל חבר השופטים 15 עבודות גמר שהוגשו על ידי חמשת בתי הספר לאדריכלות בישראל: הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת אריאל, בצלאל וויצו חיפה. שלושת הזוכות, חלקו פרסים בשווי 100,000 שקלים.

הוספת תגובה חדשה