דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

דווקא עכשיו, דווקא חילונים, דווקא קיבוצניקים – בואו ללמוד מחשבת ישראל

אמיתי גלס (פלמחים) תלמיד שנה שלישית בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע בטור מיוחד – למה דווקא קיבוצניקים חייבים לחזור לשורשים (כן, לשורשים), ולהצטרף לחוג שבו הוא לומד
דווקא עכשיו, דווקא קיבוצניקים – בואו ללמוד מחשבת ישראל

הכל התחיל מסבא שלי. הוא היה איש מאוד מיוחד שהיה ממייסדי הקיבוץ שלנו, פלמחים. הוא אהב להתרחץ בים בבוקר, ללמד אותנו לגדל צנוניות ולעבוד בחמר, אבל גם להיות אב הסדר של הקיבוץ וללמוד איתי את פרשת השבוע. הרבה אנשים שואלים אותי בתמיהה, "איך אתה, הקיבוצניק, החילוני בחרת דווקא ללמוד מחשבת ישראל והיסטוריה של עם ישראל"? אני עונה שתמיד הרגשתי שהדברים הללו הם חלק ממני, הם הלהיבו אותי מאז שאני זוכר את עצמי.

כשהתלבטתי איפה ללמוד המליצו לי מאוד על המסלול במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון בנגב. גיליתי מקום מיוחד שבו יש אנשים מגוונים, גם הסטודנטים והסטודנטיות וגם המרצים. יהודים וערבים, חילונים ודתיים וכן, גם קיבוצניקים. גיליתי מקום שבו לא משנה מי אתה, תלמיד תואר ראשון ביום השלישי ללימודים, תלמיד למחקר בתואר שני, דוקטורנט או מרצה, כולם יתייחסו אליך בגובה העיניים, בלבביות, פשוט ישמחו לעזור לך. ייתנו לך תחושה של בית אני יכול להעיד שההשקעה משתלמת. בשנה שעברה קיבלתי שני פרסים כספיים וגם נסיעה מחקרית תוך כדי התואר הראשון (עכשיו אני בשנה אחרונה) לגרמניה. הייתי שם חודשיים מעניינים ביותר.

אני חושב שדווקא אנחנו, אנשים שבאו מהרקע הקיבוצי טוב שנלמד את הדברים האלה. השיטה המדעית שבה משתמשים לא באה מתוך הפרספקטיבה הדתית. אפשר להגיע לכל מסקנה. מסקנות שאחריהן אפשר להבין יותר טוב את המציאות שלנו. למדתי בארבעת המסלולים שמשלבים את העולם התלמודי-הלכתי, הפילוספיה של ימה"ב, קבלה וחסידות והגות מודרנית.

אנחנו, שגדלנו בקיבוצים, לכאורה רחוקים מכל מה שמריח מדת יכולים לתת את הפרספקטיבה המרעננת, המימדים האלה משפיעים על הפוליטיקה, על הכלכלה ועל הדעות שלנו, במיוחד במדינה כמו ישראל. אני מאמין בחיבור בין הקבוצות השונות שמרכיבות את החברה שלנו, אני בטוח שלימודי מחשבת ישראל עוזרים לגשר על הפערים והקיבעונות שמאפיינים את השבטים שמרכיבים את המדינה המטורפת הזאת.

אולי לימודי הנדסה נראים מאוד פרקטיים אבל דווקא התעמקות במקורות היהודיים נותנים ים של עולמות. אני רוצה לשאול אתכם, מה המטרה בלימודים גבוהים אם לא להיחשף למחשבות ולדעות הכי מיוחדות? משהו שהתמקצעות במדעי הרוח נותנת יותר מכולם. אני מתמקצע בעולם התלמוד וההלכה וכדי להבין אותו בצורה הכי טובה למדתי גם הרבה נצרות, תרבות ושפה יוונית ועוד הרבה מימדים כמו ההגות של א.ד. גורדון ומרטין בובר; ולא, זאת לא ישיבה, למי שחשב על זה.

הלימודים בבאר שבע הם לא רק הישגיות. אפשר ליצור חיי חברה ממש מעניינים וגם להשתתף בפעילויות שיש בהם הרבה תרומה לקהילה. וכן, זאת גם ציונות מבחינתי לבחור דווקא במקום שנמצא בנגב.

אני חוזר לסבא שלי, הוא היה קיבוצניק אמיתי, יותר מכל מי שהכרתי ואכיר והוא לא שכח מאין הוא בא ולאן הוא הולך. מזמין אתכם ללכת איתי בשביל הזה.

 

רוצים לשמוע עוד? בואו ליום הפתוח שיתקיים ביום חמישי השבוע (22.2) בין השעות 9:00 ל- 17:00 בבית הסטודנט באוניברסיטת בן-גוריון לפרטים נוספים http://in.bgu.ac.il/welcome/pages/events/BGU-openday-2018.aspx

 

הוספת תגובה חדשה