דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בעקבות הקורונה ולראשונה מאז שהחלו: העצרות השנתיות לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד מרדכי ולוחמי הגטאות התקיימו בצורה וירטואלית וללא קהל נוכח

העצרת ביד מרדכי צולמה מראש ללא קהל ושודרה בערוץ 13 בלילה בין שני לשלישי ובאתרי חדשות נוספים במהלך יום השואה. בעצרת צוינו 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ. בעצרת בלוחמי הגטאות שהוקלטה גם היא מבעוד מועד צפו מאות אלפים באמצעי שידור שונים. בין משיאי המשואות הייתה גם הדיל מזעל, בדואית חברת קיבוץ אילון, אחות במרכז הרפואי "לגליל" שחלתה בקורונה והחלימה
עצרת יום השואה 2020 בימי קורונה לוחמי הגטאות
תושבי מטה אשר משתתפים באמצעות הזום בעצרת הווירטואלית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה בלוחמי הגטאות

לעצרת לזיכרון השואה והגבורה הנערכת מדי שנה בקיבוץ יד מרדכי עם נעילת אירועי השואה נוהגים להגיע קהל רב של ניצולי שואה ובני משפחותיהם, בני נוער, בכירי המדינה, אנשי סגל דיפלומטי, חיילי ומפקדי צה"ל, אנשי זרועות הביטחון ואלפי אזרחים מכל קצוות הארץ. השנה בשל המגבלות פורסמה העצרת המוקלטת מוקדם יותר, בלילה שבין שני לשלישי בערוץ 13. הנשיא ראובן ריבלין נשא דברים והדגיש את חשיבות זיכרון השואה גם בימים בהם העולם מתמודד עם משבר הקורונה. "במלחמת העולם השנייה התאחדו אומות העולם, נלחמו נגד הנאצים וניצחו אותם, גם בימינו אלה התאחדו אומות העולם למאבק משותף נגד הקורונה וננצח אותו", אמר.

בטקס נשא דברים גם יו"ר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני. לדבריו, "הסולידריות היהודית חובקת עולם ועל מדינת ישראל מוטלת האחריות להמשך קיומו של העם היהודי". כמו כן, הובאו דברים בשם מפקד מרד גטו ורשה, מרדכי אנילביץ', והמשורר אבא קובנר. בעצרת ציינו 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה בלוחמי הגטאות  היא מסורת בת 71 שנה. משנת 1949, בה נוסדה העצרת, ראשונה מסוגה בעולם, ועד היום, המסורת הזו לא נעצרה. השנה, בעקבות מגפת הקורונה עלה לראשונה החשש שהעצרת תבוטל. אך ביוזמת  ביוזמת בית לוחמי הגטאות, מועצה אזורית מטה אשר והתנועה הקיבוצית היא שודרה בצורה וירטואלית למאות אלפי צופים ברחבי העולם.

העצרת הציגה את היסודות מהם בנויה תרבות הזיכרון, כשהפעם הדליקו את המשואות נציגים שונים בחברה הישראלית: חניכי תנועות נוער, מחנך, דור שני ואחות בבית חולים הנמצאת בחזית המאבק בנגיף הקורונה. בטקס השתתפו גם הזמרים ארקדי דוכין, רוני דלומי ומאיה אברהם.

הדיל מזעל, אחות במלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה - חדר מיון), נבחרה להשיא משואה בעצרת. מזעל, בת 33, נשואה +3, במקור מהכפר הבדואי ערב אל-ערמאשה הסמוך לגבול עם לבנון, גדלה בעיר רמלה ומתגוררת עם משפחתה בקיבוץ אילון שבגליל. היא עובדת כאחות במרכז הרפואי לגליל מזה ארבע שנים. לאחרונה חלתה בקורונה, החלימה וחזרה לעבודתה ביום ראשון השבוע. הדיל נבחרה להדליק משואה לזכר חסידי אומות עולם, בני משפחת מצקביץ', שסיכנו את חייהם כדי להציל ילדה וחמישה מבני משפחתה. לקריאה מורחבת על הדיל: לחצו כאן.

את העצרת פתח נשיא המדינה ראובן ריבלין, שאמר כי "היום אנחנו מבינים כמה גדולה הייתה הגבורה. העוצמה ועוז הרוח של אחינו ואחיותינו בגטאות ובמחנות הריכוז, שמסרו את נפשם על קיומם הרוחני, על קיום האנושיות, ולא רק על קיומו של הגוף האנושי. בכל רחבי אירופה וגם במקומות אחרים שמרו אחינו ואחיותינו על נר התמיד של הזיכרון היהודי, של חיי הרוח והאמונה, של התרבות והחינוך". עוד הדגיש כי השנה ביתר שאת נזכור את כוחה של הערבות ההדדית בניצחון על המרים שבאיומים. נזכור את גבורת הרוח של אחינו ואחיותינו ואת גדולתה. נזכור את הקדושה העליונה ביותר עלי אדמות היא החיים".

העצרת בבית לוחמי הגטאות
העצרת בבית לוחמי הגטאות

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הוסיפה לדבריו של ריבלין: "כאשת משפט אומר כי עלינו אנשי המשפט מוטלת חובה נוספת. כי מהשואה למדנו, למרבה הצער, שניתן בקלות יחסית לרתום את החוק והמשפט לשירות הרוע, ולהניע באמצעותם ובחסותם מפעל מפלצתי מאורגן של רצח עם. על כן, עלינו לשנן לעצמנו יום יום ושעה שעה כי מלאכתנו השופטים טובלת כולה באהבת אדם וכי אנו השופטים מחויבים לעשות כל שביכולתנו במסגרת החוק לתיקון העוולות הנגרמות לפרטים שבתוכנו, מתוך הקשבה, חמלה והקפדה בכבודו של כל אדם באשר הוא אדם".

"גם היום, ואולי במיוחד היום, אפשר לשאוב כוחות ממאבקם העיקש של יהודים על חייהם ועל כבודם בזמן המלחמה ומהתמודדותם המפליאה עם אסונם בשנים שלאחר סיום המלחמה" אמר יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות. "במקום להתרכז בשיקום חייהם שלהם, סייעו לעשרות ומאות אלפי יהודים שיצאו מהתופת להתאושש ולבנות עצמם כבני אדם. אנחנו יכולים ללמוד מהנחישות ומכוחות הנפש הגדולים שגייסו, עת בנו את חייהם מחדש והתמסרו ליצירת חברה חדשה, טובה יותר, צודקת יותר". 

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר: "יש קשר הדוק בין אומץ לוחמי המרד ויצר ההישרדות של השורדים לבין נחישותם להקים כאן את דור ההמשך שלהם. כראש המועצה האזורית מטה אשר אני יכול לספר לכם בגאווה שאנו מוקפים ביישובים רבים נוספים, ירוקים, מצליחים, שוקקי חיים – שהוקמו בידי שורדי שואה".

נגה בוטנסקי (בית השיטה), יו"ר הוועד המנהל של בית לוחמי הגטאות: "ערכי הסולידריות, החמלה, השיתוף, החובה של הבודדים לקום ולעשות. הם הערכים שגם היום מלווים את החברה הישראלית. לכל שבטיה, הם הערכים שמביאים אתם את האור. את הדרור."

הוספת תגובה חדשה