דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בעקבות הבצורת בישראל: משרדי האוצר והחקלאות סיכמו על תקציב של 30 מיליון ש"ח לתמיכה בחקלאים

משרד האוצר ומשרד החקלאות סיכמו על תקציב של 30 מיליון ש"ח לתמיכה בחקלאים שיוותרו מרצונם על חלק ממכסת המים שלהם, זאת בנוסף ל-20 מיליון ש"ח לגליל העליון. ההנחה היא שהחקלאים הנזקקים פחות למים, יסכימו לוותר לטובת חלוקה מחדש לאלו הזקוקים לתוספות מים. ההקצאה תעשה בהליך מכרזי שיבטיח חסכון יעיל ומקסימלי במים
רן סביר, שדה נחמיה. הנחלים בימים יפים יותר
רן סביר, שדה נחמיה. הנחלים בימים יפים יותר

לאור המחסור במים לחקלאות עקב השנים השחונות, ובעקבות החלטת רשות המים על קיצוץ כמויות המים המוקצות לחקלאות לשנת 2018, נותרו חקלאים עם מטעים וגידולים שאין להם די מים. לעומתם, יש חקלאים שתמהיל גידוליהם גמיש יותר ומאפשר להם לצמצם או לשנות גידולים ובכך לפנות ממכסות המים שלהם. 

לפיכך ועל מנת לנייד את המים מהחקלאים שאינם צורכים אותם לחקלאים הזקוקים להם, הוחלט בשיתוף "התאחדות חקלאי ישראל" לתמרץ את החקלאים להביא להקצאה יעילה יותר. לאור המלצת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיכמו משרדי האוצר והחקלאות על הענקת מענקי תמיכה בסך 30 מיליון ש"ח לחקלאים שיוותרו על חלק מהקצאתם השנה. תקציב זה מתווסף ל-20 מיליון ש"ח נוספים שהוקצו לפיצויי בצורת לחקלאי הגליל העליון, שחוו קיצוץ מים נוסף השנה, בנוסף לקיצוץ בשנה שעברה. 

שר האוצר, משה כחלון, שיזם את המהלך אמר לאחר ההסכמות: "גם בזמנים קשים למשק המים המדינה ממשיכה לשמור על החקלאות וההתיישבות באופן אחראי שאינו פוגע בעתודות המים לדורות הבאים. זהו סיכום חסר תקדים מבחינת היקף התקציב המוקצב לשנה ראשונה של בצורת ואני מברך על תמיכה זו". 
שר החקלאות ופיתוח הכפר, ח"כ אורי אריאל: "אנו ממשיכים לפעול למען החקלאים. הענקת התמיכה היא הפתרון הנכון והראוי להתמודדות עם משבר המים בחקלאות. לפי סטנדרטים שקבענו מראש, נוכל לעקוב אחרי העברת המים מרצון וכך לנהל את המים לחקלאים בצורה טובה יותר ולהטיב עם החקלאים אשר זקוקים למים באופן מידי".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן: "במסגרת ההצעה, כלל החקלאים המוותרים על המים לא ייפגעו בשנה הבאה בגודל מכסת המים שלהם" וילן הוסיף: "אנו מבקשים שהתמורה תהיה בגובה של 2.5 ש"ח לקוב מים ושהעברה תהיה מידית בימים הקרובים". עוד אמר וילן: "המדינה חייבת להגיש לחקלאים שנפגעו מקיצוץ המים הצעת פיצויים הוגנת כפי שנעשה בשנים עברו".

הוספת תגובה חדשה