דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בדרך ליציאה – עדיין בחירום: המלצות וכלים לשגרת קורונה מתמשכת

​​​​​​​כמו כולם גם אנחנו בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים ברחבי הארץ מתמודדים עם אתגרי שגרת הקורונה המתמשכת. חלק מהקיבוצים מתמודדים בימים אלו עם מקרי תחלואה ו/או עם חשש להדבקה ועם גידול במספר המבודדים. המצב הנוכחי מכריח אותנו להתמודד עם שגרת הקורונה לאורך זמן ולטווח ארוך ולכן חשוב לנו לשתף מספר המלצות
חברות ניר יצחק במבצע תפירת מסכות בתחילת משבר הקורונה
חברות ניר יצחק במבצע תפירת מסכות בתחילת משבר הקורונה

ניהול:

ניהול הקיבוצים ברובם ככולם חזר מצח"י או מצוותי הקורונה להנהלת הקיבוץ. מומלץ להמשיך ולעבוד במעגלי שותפים, להמשיך בשגרת עדכונים בין ההנהלה לצוותי החרום כדי להיות מוכנים  לשינויים שקורים (כניסת משפחות לבידוד, הדבקות של חברים, וכו').

מומלץ להיערך בהנהלה ביחד עם צח"י/צוות קורונה לתרחיש של הדבקה בקיבוץ, במציאות שבה כולם כבר ב"שגרה" (לייצר תיק אירוע, חלופות).

במגזר העסקי:

אימוץ הנחות עבודה שמרניות בתחזיות להתפתחות משבר הקורונה והשפעתו על כלכלת הקיבוץ, מעקב קפדני ותכוף אחר תוצאות תכנית המשק ותקציב הקהילה,  שחרור מבוקר של השקעות שהוקפאו, איגום נזילות, שמירה על עובדים חיוניים ו"קפסולות" עובדים במקום שנדרש, מימוש תכניות הסיוע של המדינה ואיתור סקרני אחר הזדמנויות חדשות בעולם של שגרת הקורונה".

בהיבט החינוכי מומלץ לגבש את התוכניות בהתאמה לתוכנית בית הספר של החופש הגדול בקיבוץ, תוך מיצוי המשאבים לנושא מהמועצות האזוריות. במקביל כדאי להכין תוכנית חלופית במקרה של בידוד/הדבקה שמחייבת סגירת המערכת החינוכית באופן חלקי או מלא.

בהיבט ה- wellbeing  של האוכלוסיה כולה, ושל הוותיקים בפרט, מומלץ לפתח מענים ייחודיים לקיבוץ לבידוד מרצון ולהתנהלות אחרת לאורך זמן.

בהיבט התרבות כדאי להתאים את התוכניות לתנאים המגבילים ולהמשיך למנף את הפעילות החברתית שחיזקה כל כך את הקהילה ונדרשת להמשיך.
 

הסברה:

האירוע המתמשך יצר ויוצר עייפות ורפיון אצל החברים והתושבים בהקפדה על ההנחיות. דווקא עכשיו כשמבינים שהקורונה לא הולכת לשום מקום וטרם נמצא החיסון חשוב להדגיש את המשמעת העצמית, ואת היכולת להצליח לצמצם הדבקות.

מומלץ לגבש מסרים קהילתיים ברורים, אחידים, וכן לחזור ולפרסם שמות ממלאי תפקידים אליהם ניתן לפנות במצבי אי ודאות שונים (למשל באירוע כניסה של שכבת הנעורים לבידוד).

הון אנושי:

מומלץ לנצל את הפורומים המקצועיים (של מנהלי הקהילות ושל ממלאי התפקידים): לעיסוק, לשיחה, לברור ולהיערכות למציאות של הדבקות שלא הכרנו, להעברת רעיונות וטיפים מקיבוצים שכבר חוו בידוד/הדבקות לאלו שטרם ולתמיכה ולחיזוק כדי להגביר חוסן אישי ולצמצם שחיקה.

כח האדם שהיה זמין בתחילת האירוע לא יהיה פנוי לסייע במקרה המתגלגל שלפנינו. מומלץ להוקיר את המתנדבים ולהכיר בתרומתם (ארוע, שי, פרסום בעלון), כמרכיב חשוב בשימורם לכל מה שיבוא, ויסייע בגיוסם במציאות של עבודתם במקביל.

מומלץ וחשוב לפרגן לממלאות ולממלאי התפקידים הפועלים במציאות משתנה, מגיבים בהתאם, בהתראה קצרה - ביצירתיות ובחשיבה מחוץ לקופסה.

***

במהלך חודש מאי יצרנו מסמך חוצה תפקידים וגיאוגרפיה, שגובש בהשתתפותם של כ-120 חברי קיבוצים ומתייחס לכל הנקודות הנ"ל בהרחבה: לחצו כאן.

כמו כן, גיבשנו מסמך המרכז מסקנות ותובנות בהתבסס על שיח עם נציגי הנהלות וצח״י, ועם פעילים בתנועה אשר סייעו לקיבוצים במהלך האירוע, ועל בסיס סקר שהופץ להנהגות ולצח״י בקיבוצים. לקריאת המסמך: לחצו כאן.

אנחנו כמו כולם אבל יש לנו יתרונות שבתקופה זו כדאי ומומלץ לנצלם. ממשיכים לעמוד לרשותכם בכל התחומים – כלכלה, חינוך, צעירים, חברה וקהילה, כדי לחזק ביחד את מרכיבי קהילה קיבוצית במיטבה בשגרת החרום המתמשכת.

הוספת תגובה חדשה