דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אני מבטיח כי התנועה הקיבוצית תמשיך ללוות ולטפח את תנועות הנוער הציוניות בחו"ל, בדגש על הבונים דרור בדרום אפריקה"

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ביקר אצל הקהילה היהודית בדרום אפריקה והנהגת הבונים דרור בקייפטאון. ניר מאיר:" אני משוכנע שעם קצת עזרה מן המוסדות בארץ, תמצא הקהילה את דרכה ותמשיך להיות, כפי שהייתה מאז ומעולם, משענת חזקה ויציבה לפיתוחה ומיצובה של מדינת ישראל"
ניר מאיר בדרום אפריקה

פעם בשנה יוצא מזכ"ל התנועה הקיבוצית לסיור בקהילות היהודיות בעולם, בהן פעילות תנועות הנוער שלנו. מועד הסיורים הללו הוא לרוב סביב המועד בשנה של "יום ירושלים" הנחגג ומצין בקהילות היהודיות בגולה.

השנה, התמקד הסיור בקהילה היהודית בעיר קייפטאון בדרום אפריקה. תנועת הבונים בדרום אפריקה היא תנועת נוער גדולה חזקה ומשפיעה מאוד. בין בוגרי הבונים דרום אפריקה, נמנים כאלו שהקימו את הבסיס לכלכלת ישראל, כמו הפרופסור לכלכלה סטנלי פישר, שכיהן כנגיד בנק ישראל, המיליארדר מוריס קאהן, ממייסדי דפי זהב ואמדוקס ונשיא עמותת SpaceIL שיזמה את פרויקט החללית הישראלית "בראשית", מקסין פסברג, מנכ"לית חברת אינטל ישראל וסגנית נשיא אינטל העולמית לשעבר, ד"ר מייקל איידן, לשעבר המדען ראשי ונשיא מחקר ופיתוח בחברת טבע, ד"ר סטנלי הירש מבכירי תעשיית הפארמה והביוטק בישראל ומנכ"ל קבוצת FuturaGene ועוד.

ניר מאיר נואם ביום ירושלים בבית הכנסת "גרדן שול" בקייפטאון
ניר מאיר נואם ביום ירושלים בבית הכנסת "גרדן שול" בקייפטאון

הביקור היה בהזמנת הפדרציה הציונית בקייפטאון ולווה על ידי שליחי התנועה - דני אדינו אבבה ודשי חוסיד. אבבה, שליח הבונים דרור והסוכנות היהודית לדרום אפריקה, הוא עיתונאי לשעבר בעיתון ידיעות אחרונות אשר עלה לישראל מאתיופיה בגיל 9 במבצע משה דרך סודאן, ומהווה נכס לפעילות במקום. הביקור כלל מפגשים רבים עם ראשי הקהילה בקייפטאון ואנשים משמעותיים הפועלים למען ישראל. מטרות הביקור היו נושא השליחות בדרום אפריקה על רקע התרסקות מטבע הרנד והמצב הכלכלי, מפגש אידאולוגי עם הנהגת הבונים דרור שעסק גם בסכסוך המתמשך עם תנועת דרור ישראל וההתמודדות מעוררת ההשראה של הקהילה עם תנועת ה- .BDS הקהילה היהודית בקייפטאון עוברת ימים לא פשוטים. לאחר סיום האפרטהייד וחילופי השלטון, עזבו רבים מחברי הקהילה המבוססים יותר לאוסטרליה ולקנדה - רובם, ולישראל – מיעוטם. האינפלציה הגבוהה, האבטלה הקשה והאפליה המתקנת כלפי השחורים "ממיסות" את נכסי הקהילה, ומצבה הכלכלי הורע בעקבות היחלשותו של הראנד לעומת הדולר. המצב החדש הזה מכביד על הקהילה בקיום מוסד השליחות הקהילתית, הם חשים שהם זקוקים ממש לשליחות הזו, אך מתקשים כרגע לממן אותה על פי המפתח המקובל. הם זקוקים ל"כתף חמה" מישראל והסוכנות היהודית, אך לתחושתם אינם מקבלים אותה.

היום הראשון כלל פגישה עם נשיא הקהילה ונשיאת הפדרציה, ולאחר מכן מפגש עם הנהגת הקהילה היהודית בקייפטאון, שנערך בביתה של תמר לזרוס נשיאת ויצו המקומית, ובתה של טובה בן דב נשיאת ויצו העולמית הקודמת. בשישי בערב התארח מאיר בתפילה ההמונית בבית הכנסת המרכזי בקייפטאון, בהובלת החזן הראשי לצה"ל, סגן אלוף שי אברמסון. לאחר התפילה השתתף בארוחת ערב רבת משתתפים עם כל הנהגת הקהילה בקייפטאון. במוצאי שבת נערכה פגישת הבהרה עם הנהגת הבונים דרור בקייפטאון, ולאחריה סעד עם ארול אנסטי - מנהיג הבונים דרור בדרום אפריקה, וממנהיגי הקהילה היהודית.

ניר מאיר נואם ביום ירושלים בבית הכנסת "גרדן שול" בקייפטאוןביום ראשון בערב הצטופפו 1000 יהודים נרגשים בבית הכנסת "גרדן שול" בקייפטאון, לציין את יום ירושלים. עיקרו של הערב היה קונצרט מרגש מאוד של שי אברמסון.  בראשית הערב ברך ניר מאיר את חברי הקהילה בשמם של חברי 257 קיבוצי התנועה הקיבוצית, והבטיח כי התנועה הקיבוצית תמשיך ללוות ולטפח את תנועות הנוער הציוניות בחו"ל, בדגש על הבונים דרור בדרום אפריקה.

ניר מאיר: "הגעתי לקייפטאון בכדי לחגוג עם הקהילה היהודית את יום ירושלים. התקבלנו בחום רב ומצאנו קהילה חזקה ומגובשת, המתמודדת בימים אלו עם קשיים לא מבוטלים. אני משוכנע שעם קצת עזרה מן המוסדות בארץ, תמצא הקהילה את דרכה ותמשיך להיות, כפי שהייתה מאז ומעולם, משענת חזקה ויציבה לפיתוחה ומיצובה של מדינת ישראל."

דני אדינו אבבה, שליח הבונים דרור והסוכנות היהודית בדרום אפריקה: "הביקור של ניר בדרום אפריקה יצר בעיניי הזדמנות פז לכל המעורבים בדרום אפריקה, ונתן זריקת מרץ וחיזוק משמעותי לקשר היסטורי בין התנועה הקיבוצית לקהילה  היהודית הנפלאה הזו פה בדרום אפריקה. אני שומע את תגובותיהם של מנהיגיה המקומיים של תנועת הבונים דרור בדרום אפריקה וחש את הרגשות החמים שהותיר הביקור של  ניר בקהילה, ואין מאושר ממני. לעניות דעתי, הביקור הזה היה חיוני שבעתיים דווקא בימים מורכבים אלה, בהם פעילות אנטי ציונית הולכת וגוברת בדרום אפריקה במסווה של פעילות למען השלום. ביקורו של ניר חיזק את יתד אחריות ההיסטורית של התנועה הקיבוצית כלפי כלל הקהילה היהודית, וביתר שאת חיזק את הקשר החם עם תנועת הבונים דרור המקומית."

שירי מדר, מנכ"לית הבונים דרור: הקהילה היהודית בדרום אפריקה היא קהילה הקרובה ללבי וזכיתי להכיר בקהילה זו ערבות הדדית וחום אנושי בקשר שלה איתנו, הבונים דרור והתנועה הקיבוצית .לתנועת הבונים דרור יש את המחנה הכי  גדול שלה בקהילה זו והוא מונה כל שנה בין 600 ל-850 משתתפים .בשיתוף עם המחלקה לפעילות בתפוצות, וראשת המחלקה גוסטי יהושע ברוורמן, והפדרציה הציונית קיימנו קונצרט מדהים וחשנו תחושה של התרוממות רוח, חיבור לקהילה ויחס חם כלפינו .ביקורו של ניר עורר התרגשות רבה והכרת תודה. זה היה ביקור שייחרט בלבי."

 

הוספת תגובה חדשה