דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אלימות במשפחה בימי קורונה - מגיפה לצד מגיפה

"ביום א' השתתפתי בישיבה שהתקיימה בוועדת הרווחה בכנסת שעסקה באלימות במשפחה בימי הקורונה. בישיבה נחשפו פרטים מדאיגים ומטרידים" מספרת הילית בן-צבי, מנהלת היחידה לקידום ששוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, ומרכז המועצות האזוריות.
אלימות במשפחה בימי קורונה- מגיפה לצג מגיפה
ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה באמצעות zoom

אלימות במשפחה היא תופעה חברתית הכוללת אלימות פיזית, אלימות מילולית, התעללות נפשית, תקיפה מינית או אלימות כלכלית של גברים כלפי נשים וילדים. בימי הסגר יוצאי הדופן שאנו נמצאים בהם כעת, מצאו עצמן כל המשפחות בישראל כלואות בדירות המגורים שלהן בעל כרחן, ותנאים אלו יצרו ככל הנראה רקע מוגבר לתופעות אלו.

בתנאים אלו, זוהתה עליה של 31% במקרי אלימות במשפחה. בין הצעדים שננקטו ע"י הרשויות כדי להתמודד עם מגיפה-בצד-מגיפה זו, אימצו הרשויות נוהל של אפשרות לפניה ותלונה באמצעות הודעות טקסט וכן נשכרו חדרים במלוניות על מנת לאפשר יצירה של סביבה בטוחה לנשים ולילדים. כמו כן נקראו אנשי הטיפול וצוותים רפואיים להיות ערניים לסימנים מחשידים להיות ערניים ואף לשאול  שאלות בצורה יזומה כדי לעצור התעללויות.

לצערנו, חלק מתופעות אלו הקצינו עד לרמה של רצח של נשים על ידי בני זוגן.

"אלימות במשפחה, הנה רעה חולה שאינה מוגבלת למגזרים או קבוצות אוכלוסייה שונות, ולמרבה הצער אנו נתקלים בה בכל מקום, כולל בישובים שלנו", אומרת הילית בן-צבי, "לפיכך יש לגלות  גם אצלנו ערנות ותקיפות על מנת לתת את הטיפול הדרוש ולגדוע תופעה זו בהחלטיות".

מיגור נגע האלימות במשפחה זוהי  אחריות שכל אחד ואחת מאתנו נושאת. כולנו כחברה וכבני אדם צריכים להיזהר שלא ליפול קרבן לאדישות ולצעוק ביחד את זעקת הנשים הסובלות מאלימות ואת בכי הילדים חווים יום יום אלימות בביתם או הנשארים יתומים.

חשוב לי להדגיש: גם אצלנו בקיבוצים, במושבים ובמרחב הכפרי קיימת אלימות במשפחה, בדיוק כמו בכלל החברה הישראלית, כפי שעולה מהנתונים גם בימים "רגילים" אחת מתוך עשר נשים בישראל מוגדרת כנפגעת אלימות מבני זוגן. זו יכולה להיות אלימות פיזית, מינית, נפשית, מילולית וכלכלית.

כאמור, אלימות במשפחה חוצה מגזרים, דתות, לאומים ומצב סוציו-אקונומי. כל אשה וכל ילד יכולים להיות נפגעי אלימות במשפחה.

עלינו לוודא כי המערכות החברתיות והניהוליות שלנו קשובות ודרוכות לסימנים או אותות אזהרה בחצר שלנו, וכי כל מקרה של חשש לאלימות יטופל כנדרש. כמו כן, עלינו לדאוג לכך שמערכות הלימוד והחינוך שלנו, החל מהגיל הרך, ישלבו את הנושא המגדרי כתנאי לחיים מכבדים – חינוך למניעת אלימות, חינוך המקדם ערכי שייויון וכבוד.

בואו ביחד כחברה וכפרטים נוודא קיומה של סביבה בטוחה ומכבדת לכל אחת ואחד בקרבנו!

       הילית בן צבי ,

מנהלת היחידה לקידום שיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, תנועת המושבים ומרכז המועצות האזוריות

      052-585-9827, hilitb@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה