דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אושר בקריאה ראשונה: הארכת פטור ממס על העסקת עובדים זרים בחקלאות בשנתיים נוספות

מליאת הכנסת אישרה ביום שלישי שעבר בקריאה ראשונה את הארכת הפטור וועדת הכספים של הכנסת אישרה אותו ביום רביעי שעבר לקריאה שנייה ושלישית. האישור התקבל לאחר שהושג סיכום בין שר האוצר, ישראל כ"ץ לשר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר, לפני שלושה שבועות. אבשלום וילן: "מקווה שבפעם הבאה נצליח להוציא את החוק הזה מספר החוקים"
עובדים זרים בשדות נגב, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה
עובדים זרים בשדות נגב, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המשמעות של מס המעסיקים בחקלאות, המכונה היטל עובדים זרים, היא עלות נוספת של כ-10% על כל עובד שמחזיק החקלאי, והפטור ממנו שווה כ-150 ממיליון בשנה לחקלאים. מטרתה של הצעת החוק המקורית הייתה עידוד עבודה מקומית בחקלאות, אולם אפילו לאחר השפעת נגיף הקורונה על שוק התעסוקה, לא פנו הישראלים לעבודה בתחום ולפיכך הטלת המס הייתה חסרת היגיון מחד, והכבידה מאוד על החקלאים מנגד.

לפני חמש שנים עבר בכנסת התיקון (הוראת שעה) להצעת חוק 'התוכנית להבראת כלכלת ישראל' הקובע מס מעסיקים בשיעור 0% על עובדים זרים בחקלאות, ביוזמתם של חבר הכנסת לשעבר איתן ברושי וחברים נוספים, ותוקף הפטור היה עד ליום האחרון של שנת 2020 לשנים הבאות. עם הקמת הממשלה הנוכחית בחודש מאי, פעלו בהתאחדות חקלאי ישראל ביחד עם משרד החקלאות ופיתוח הכפר להובלת מהלך של הארכת הפטור לשנים הבאות. לפני שלושה שבועות, כאמור, סיכמו שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר על הארכת הפטור בשנתיים נוספות, וכי הנושא יקודם בהליך מזורז בוועדת הכספים. השבוע, הוא אכן אושר במליאת הכנסת בקריאה ראשונה והוכן בוועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית, לאחר שהוצמדו אליו הצעות החוק הפרטיות של חברי הכנסת אופיר כץ וקטי שטרית ובתקווה שבכינוס הבא של מליאת הכנסת הוא יאושר סופית במסגרת ועדת ההסכמות וייכנס לתוקף.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר: "הדבר האחרון שאזרחי ישראל צריכים כעת זה עליה במחירי המזון שתגרם עקב השתת עלויות נוספות על החקלאים. אני מבקש להודות לשר האוצר על ההתגייסות למהלך וכמובן ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, ולכל הנוגעים בעניין על שיתוף הפעולה והקידום המהיר של הנושא".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "אני מאוד מקווה שבפעם הבאה נצליח להוציא את החוק הזה מספר החוקים, ושהממשלה הבאה תכין  ביחד איתנו תוכנית כוללת לעתיד החקלאות הישראלית ונפסיק לעסוק כל הזמן בסתימת חורים וניהול משברים".

הוספת תגובה חדשה