דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שמים את הנושאים הבוערים על השולחן - סיכום כנס ההנהגות חלק ב'

ימים גדושים בתוכן, בלמידה, בפעילות ובמפגש
כנס הנהגות

היום השני נפתח בפעילות שיח רבים באמצעות מרחב פתוח בהנחייתם של איילת הריס מאגף חברה וקהילה בתנועה וד"ר שי בן יוסף, מנחה ויועץ ארגוני לקהילות, בו עלו הנושאים הבוערים לקהילות והנמצאים על שולחן ההנהגות בקיבוצים ובליבת העשייה. תוצרי הדיונים האלו ינותחו ואחדים מהם ישולבו בתוכנית העבודה התנועתית לשנת 2019.

לאחר מכן, הגיעו לדבר עם הנהגות הקיבוצים שר האוצר, ח"כ משה כחלון וח"כ ציפי לבני.
שר האוצר סיפק למשתתפים ידיעה חשובה והודיע כי הוקפאה עבודת הועדה ברמ"י לבחינה מחדש של חלופת האגודה (ראו ידיעה מורחבת נפרדת).

ח"כ לבני אמרה: "זה לא זמן לקריצות, שתיקות או נימוסים – זמן למנהיגות שמוכנה לקום ולהילחם, זמן לקרב על חייה של מדינת ישראל; שיקראו לנו איך שרוצים – שמאל, ימין או מרכז – אנחנו לא ניבהל, לא נתחפש וננצח; ״אין אדם בישראל, אין ראש ממשלה בישראל שיש לו זכות להרוס את כל מה שבנינו כאן לצרכים האישיים שלו. זה מה שהוא עושה בפריים טיים. המלחמה האמיתית היום היא לא נגד אויבים מבחוץ, המדינה היהודית נמצאת בסכנה בגלל קבוצה קיצונית שהשתלטה על ראש הממשלה ומובילה אותנו למצב שבו ישראל תפסיק להיות יהודית ודמוקרטית. קבוצה שמובילה את המדינה לסיפוח השטחים, לרוב ערבי ולהרס יסודות הדמוקרטיה בישראל". מושב צעירים

שתי פלטפורמות טכנולוגיות חשובות במיוחד שמשיקה התנועה והוצגו בכנס ע"י אודי בורוביץ' (שדה יואב), הן מערכות שיתוף קבצים ונתונים קיבוציים שנקראות "שיק" (שיתוף ידע קיבוצי) ו"קיבוץ נתונים". "שיק" הינה מערכת פתוחה המאפשרת לכל מתעניין למצוא מסמכים העוסקים בעולם הקיבוצי - תקנונים, שיטות, פורמטים וכו', ואילו "קיבוץ נתונים" היא מערכת שמאפשרת לממלאי התפקידים לנהל את נתוני המשק, הכלכלה והקהילה בכרטיסיה סגורה עבורם. המערכת תאפשר לקיבוצים להפיק דו"חות השוואתיים כדי לבחון את מצבם אל מול האחרים. התנועה הקיבוצית במאה העשרים ואחד עוברת לכלים חדשניים המאפשרים ניהול מתקדם ורישות דיגיטלי יעיל ופורה.

ח"כ עפר שלח (יש עתיד), הגיע לדבר אף הוא עם המשתתפים בנושא הנוהל הנכון להפעלת קבינט. שלח אמר: "הקבינט הוא לא רק המקום שבו נחרצים גורלות ובו מתקבלות החלטות האם לצאת למלחמה או לא. זה גם המקום שבו מחליטים על תקציב הביטחון, לא בממשלה או בכנסת והתפקיד הזה כל כך קריטי ובגלל זה ביקשתי להעביר ארבע פעמים בכנסת הנוכחית חוק שנקרא "חוק הקבינט" אבל לא הצלחתי וזה בגלל שהאנשים ששולטים היום בקבינט הפכו אותו למכשיר פוליטי לכל דבר, הוציאו ממנו את ייעודו.
עוד הוא אמר: "הבחירות האלה יהיו על ערכים, מי משרת את הציבור ומי דואג רק להישרדות שלו. מחזה האבסורד של נתניהו מאתמול רק ממחיש מה יוכרע בבחירות האלה. האם נבחר במי שמוכן לשעבד הכל, מהביטחון ועד ליצירת דרמה מזויפת, לצרכים של הישרדות אישית, או שנחזור למנהיגות שפויה, שבאה לשרת. נתניהו מועל בתפקידו ובאחריות שהוא נושא בה. רק מנהיגות של ערכים תוכל לא רק להחליף אותו, אלא גם לתקן את נזקיו".

בהפסקת הצהריים התקיים בפעם הראשונה מפגש מיוחד שהוקדש למנהלים ולמנהלות הצעירים בקיבוצים שהשתתפו בכנס, בהנחיית רותם שניצקי מרשת הצעירים של התנועה. זאת על מנת לשים דגש על הצורך בהבאת צעירים מוכשרים ומסורים להנהלות הקיבוצים בכדי לחזק את ההיכרות בין המנהלים הנוכחיים וליצירת שיתופי פעולה ביניהם. 

המשתתפים והמשתתפות בכנס קיבלו שיעור לחיים בהומור מהפזמונאי והכותב, בן קיבוץ יגור, יורם טהרלב, ולפי פרצי הצחוק הגדולים למדו היטב את הנקודות החשובות בשיעור.

המושבים המקבילים, שמופקים בכל שנה ע"י פעילי התנועה בנושאים הבוערים בקיבוצים ובמדינה, ואשר מגיעים להשתתף בהם מיטב העוסקים במלאכה (ותודה גדולה למי שהגיע!) בנושאים המדוברים עסקו הפעם בנושאים: בנייה ושיוך דירות, משברים תקשורתיים, חינוך הקיבוצי, צעירים בקיבוץ ותהליך בניית זהות קהילתית. 

בסיום הערב נהנו מערב הסטנד אפ של אודיה קורן "סגורה לרגל שיפוצים" ואחריה משירה בציבור עם פעיל התנועה שעוסק בבנייה ביום, ומיטיב לשיר ולנגן בלילה, דגן יראל.

היום השלישי נפתח בהרצאתו של ד"ר אלון גן, שדיבר על השתנות השפות המארגנות בקיבוצים והביא דוגמאות רבות מעיתוני הקיבוץ השונים, בהן ניתן היה לראות את השינויים שעברו על הקיבוצים, את שנות המשבר הקשות ואיתם המשפטיזציה הגדולה שקיבלה המערכת ועוד ועוד. 

לאחר מכן, דיברו בפני המשתתפים יו"ר העבודה אבי גבאי וח"כ ויו"ר מרצ תמר זנדברג שדיברו על הקשר העמוק שבין המפלגות שהם עומדים בראשן לבין התנועה הקיבוצית וביקשו גם הם לנסות לרתום את חברי וחברות הקיבוצים להביא לשינוי ולמהפך בממשלה. 

אהרון ידליןגם ביום השלישי התקיימו מושבים מקבילים שעסקו בנושאים של חקלאות, חשמל וחלב, כיצד מעבירים את החברים מאדישות לשותפות, האופן בו צריך לבנות מחנה פוליטי-רעיוני ופאנל שעסק ב20 שנים להרחבות בקיבוצים.

מיד לאחר מכן, התקיים טקס ההוקרה החגיגי לצעירים והצעירות המשפיעים בתנועה הקיבוצית, אשר הגיעו ליום מלא פעילות ומפגש עם התנועה הקיבוצית שבשיאו הוענקו להן תעודות ההוקרה והציון לשבח.

את הצד התוכני לכנס סגרה ד"ר עינת ווילף שהרצתה בנושא זכות השיבה מהזווית הישראלית.

הכנס נחתם בסיכום המסורתי של המשנה למזכ"ל התנועה גיל לין, המנכ"לית הדס ילין- דניאלי וראשי האגפים השונים שסיפרו כל אחד בתורו על תוכניות העבודה לשנה הקרובה בכל אגף ואגף ולתנועה הקיבוצית כולה. 

הוספת תגובה חדשה