דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סניף איל"ן הקיבוצי: נותנים מכל הלב לילדים עם צרכים מיוחדים

לוגו תנועה

"בקיץ שעבר הייתה לנו בעיה של הבאת הילד שלנו לקייטנה מיוחדת של איל"ן שנערכת אחרי הקייטנה של משרד החינוך - המועצה האזורית לא הסכימה למממן את ההסעה ולא היה לנו פתרון להמשך הקיץ, פנינו לדנה גורן (עין החורש) שריכזה אז את סניף איל"ן הקיבוצי כדי לפתור את הבעיה. היא מייד התגייסה למשימה, ועשתה את זה מכל הלב. הרגשנו שמעבר לתפקיד, היה לה חשוב אישית שהילד שלנו יזכה להגיע ולהנות מהקייטנה". כך מתאר אבא לילד עם שיתוק מוחין מקיבוץ במרכז הארץ את הקשר של משפחתו ושל בנו הסובל משיתוק מוחין עם סניף איל"ן הקיבוצי.

  
העובדה שלא רבים יודעים על העובדה כי ארגון איל"ן והתנועה הקיבוצית מפעילים את סניף 'איל"ן הקיבוצי", המספק סיוע לילדים החיים בקיבוצים בכל רחבי הארץ, גורמת לאי נחת לעדי רמות (יוטבתה) שהחליפה את גורן בריכוז הסניף: "בסניף התנועה הקיבוצית רשומים נכון לעכשיו כ 130 ילדים ונערים. לצערי, המספר הזה לא מגיע מכך שאין יותר כאלה הזקוקים לעזרה שלנו ולעזרה בכלל, אלא מחוסר מודעות ליכולת שלנו לסייע להם".

  
רמות מסבירה על פעילות הסניף: "התנועה הקיבוצית רואה בטיפול בנושא הערבות ההדדית בקיבוץ בכלל ובנושא צרכים מיוחדים בפרט חשיבות ערכית מן המעלה הראשונה, והקשר שלנו עם ארגון איל"ן הוא אחד האמצעים לממש את הרעיון הזה. איל"ן- סניף התנועה הקיבוצית, הוא חלק מארגון איל"ן המסייע לילדים (או כאלה שנרשמו לסניף לפני גיל 18), נפגעי שלד עצב ושריר. ילדים המתקשים בתנועה ותנוחה. ילדים עם ליקוי מולד או נרכש בתפקוד מערכת העצבים חוט השדרה השרירים או השלד". רמות מדגישה כי היא והסניף כפופים לארגון איל"ן הארצי ועובדים איתם בשיתוף פעולה מלא.

  
תחומי הסיוע של סניף איל"ן הקיבוצי רחבים וכוללים עזרה ברכישת ציוד ועזרים רפואיים (כסאות גלגלים, הליכונים וכו') כהשלמה לעזרה הכספית שניתנת על פי חוק ממשרד הבריאות הרווחה וכו'. סיוע בטיפולים פארא רפואיים (הידרותרפיה, פיזיותרפיה, ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק, רכיבה טיפולית וכו'). סיוע בשיעורי עזר והעשרה. סיוע ברכישת עזרי לימוד ומחשב. סיוע באחזקת ילדים במוסדות איל"ן: גני ילדים, בתי ספר, מפעלים מוגנים, מעונות וכו'. סיוע בפעולות ספורט וחברה וכל פעילות חברתית המסייעת בשילוב חברתי .

  
 מי זכאי להיות תחת חסות סניף איל"ן הקיבוצי?
"כל ילד שמשפחתו חיה ורשומה בקיבוץ ועומד בקריטריונים של ארגון איל"ן הארצי".

  
איך אתם מביאים לידיעת הציבור את הפעילות שלכם?
"אנחנו משתתפים באופן קבוע ביום ההתרמה השנתי של איל"ן, "מצעד הפרוטות". במסגרת זו אנו עורכים הסברות בבתי הספר, וזאת הזדמנות מופלאה לדבר עם בני הנוער על קבלת השונה והתמודדות עם ילדים עם צרכים מיוחדים בחברה ובמשפחה כמו גם על התנדבות ותרומה לחברה".

  
אתם עושים פעילות מיוחדת עם מערכות החינוך הקיבוציות?
"אנחנו עושים ובכוונתנו להרחיב את הפעילות החינוכית באמצעות מערכות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בקיבוצים לקבלת האחר והשונה מחד ולתרומה לקהילה מאידך. חשוב לנו להגדיל את מספר בתי הספר הלוקחים חלק בהתרמה השנתית "מצעד הפרוטות", וכתוצאה מכך את המודעות בקיבוצים של מפעל חשוב זה. הפעילות עם מערכות החינוך תביא למטרה חשובה נוספת שאנו רואים לנגד עינינו – העמקת הקשר והתמיכה במשפחות ובילדים במסגרת ערכי העזרה והערבות ההדדית".

  
מלבד 'מצעד הפרוטות' אתם מקבלים תרומות ייעודיות מקיבוצים או ממפעלים קיבוציים?

"מקורות המימון לתמיכה מגיעים מארגון הגג של איל"ן - בהתאם למספר הרשומים בסניף הקיבוצי, מתרומות יום ההתרמה הארצי "מצעד הפרוטות", ומתרומות לאיל"ן באמצעות מוקד התרמה, בנוסף - מעט מהתרומות מגיעות מהקיבוצים עצמם".

  
מי שכבר פועלת ביחד עם איל"ן הקיבוצי להעמקת הקשר במערכת החינוך הקיבוצית, היא עידית גרינס רכזת חינוך חברתי בבית הספר נופי הבשור. גריניס מפרטת את הקשר של התלמידים בבית הספר עם סניף איל"ן הקיבוצי: "תלמידי כיתות ט' בבית הספר בוחרים מידי שנה שני פרויקטים של התנדבות. פרויקט אחד מכוון 'פנימה' - ליישובי המועצה, ופעילות נוספות מכוונת 'החוצה', כלומר לפעילות חברתית הנוגעת לכלל האוכלוסייה. במסגרת זאת בחרו בשנה שעברה התלמידים לרתום ולהתרים את כלל הקהילה ב'אשכול' למען עמותת איל"ן, מתוך ידיעה שחלק מהכסף יגיע לפעילות 'איל"ן הקיבוצי'. התלמידים בחרו דווקא בהתרמה למטרה חשובה זאת, לאחר שעברו הדרכה מעדי רמות ודנה גורן שהסבירו להם על פעילות איל"ן ולמה מיועד הכסף אותו הם בחרו להתרים".

  
גריניס מוסיפה: "אנחנו מאד שמחים שהיתה לנו הזכות לחשוף את הנוער שלנו לפעילות המבורכת ולשתף את כל תושבי המועצה בתרומה לפעילות של אילן בכלל וסניף אילן הקיבוצי בפרט. מכיוון שאיל"ן הקיבוצי מטפל בקיבוצים בכל הארץ, היה לנו חשוב לא רק לתרום כספית אלא גם להביא למודעות של הפעילות הסניף".

  
זוג הורים לילד עם שיתוק מוחין שחוגג בימים אלה 16 מספרים: "אנחנו בקשר עם איל"ן הקיבוצי מאז שבננו היה בן שלוש, ולאורך כל השנים נעזרים באיל"ן הקיבוצי במימון הקניות לטובת הילד. מחשב ועזרים שונים.

יש יתרון בסניף איל"ן קיבוצי על פני איל"ן בערים השונות?
"סניף איל"ן הקיבוצי הוא יתרון גדול - העובדה שיש סניף המטפל בילדי הקיבוצים בכל הארץ, ויודע לטפל בצרכים המיוחדים לא רק של הילד ומשפחתו, אלא גם את הצרכים של עבודה מול הקיבוץ ומול מועצות אזוריות 'קיבוציות' זאת עזרה כפולה ומכופלת".

  
לפניות לסניף איל"ן הקיבוצי ניתן להתקשר לעדי רמות 0549798458 או במייל adiramot@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה