דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מנהלי ומנהלות החינוך במסע אל החברה הישראלית

20 מנהלות ומנהלי חינוך מכל רחבי הארץ, המשתתפים בתכנית "כזה ראה וחדש" בראשותה של רינה לבנון, המתקיימת במסגרת "שבילים" באגף החינוך של התנועה הקיבוצית, יצאו למסע של מפגשים ברחבי ישראל, במטרה ללמוד, להכיר ולחוות את שלל הזהויות המרכיבות היום את החברה הישראלית.
מפגש עם מיכאל ביטון בירוחם
משתתפי ומשתתפות תוכנית "כזה ראה וחדש" במפגש עם מיכאל ביטון ראש המועצה המקומית ירוחם

במהלך המסע פגשו המנהלים והמנהלות דמויות חזקות, משפיעות ומובילות, שבחרו לקחת אחריות על הזהות שלהם, ולפעול להגשמתה במרחב הציבורי. בתוך המפגשים, יחידות הלימוד והדיונים ניהלה "סיירת המנהלים" המשתתפת בתכנית שיח עמוק ומורכב על מקומו של מנהל החינוך בקיבוץ היום, כמנהיג שתפקידו להתוות דרך בגיבוש הזהות הקהילתית- קיבוצית.כזה ראה וחדש

המסע נפתח בלימוד חילוני של תפילת הדרך, ובכתיבת תפילות הדרך אישיות של כל אחת ואחד ממשתתפי המסע. משם המשיכו מנהלי ומנהלות החינוך בנסיעה משותפת אל אלון שבות, שם התקיים מפגש עם הרב יעקב מדן, ראש ישיבת ההסדר הר עציון, וממנסחי אמנת גביזון- מדן, שמטרתה להסדיר את יחסי הדתיים והחילונים במדינת ישראל. הרב סיפר על הדיאלוג בינו לבין פרופסור רות גביזון, שהוליד את האמנה, וענה לשאלות מורכבות שהציבו לו המשתתפים בנוגע ליחסי דת ומדינה, הדרת נשים, ועוד. לאחר מכן, הדרימה הקבוצה אל ירוחם, שם פגשו את רפי ביטון, מוותיקי העיר, ואת מיכאל ביטון, ראש המועצה המכהן, ששיתף אותם בחשיבות החינוך הבלתי פורמלי עבורו, וסיפר כיצד מצמיחים מנהיגות מקומית. המפגשים נחתמו בירוחם במפגש עם שי בנטל, חבר קיבוץ משאבי שדה שבחר להפוך את ירוחם לביתו. היום השני נפתח בקברו של דויד בן גוריון בשדה בוקר, ולאחר לימוד מרתק על דמותו של משה רבנו, בהובלת מנהלות המשתתפות בתכנית. לאחר מכן המשיכו מנהלות ומנהלי החינוך לביקור בישוב שיזף, ישוב צעיר ומעורב חילוני-דתי, שם פגשנו את עמיחי הס, ממקימי היישוב, בן קיבוץ ארז, לשיחה על חלוציות וציונות עכשווית. היום השני הסתיים בירושלים, בקבלת שבת בבית כנסת רפורמי, ולאחר מכן ערכו חברות וחברי הקבוצה קבלת שבת "משלנו", בנוסח חילוני-קיבוצי-קהילתי. בוקר שבת נפתח במפגש עם ענבר בלוזר-שלם, מנכ"לית "רשות הרבים",  הפורום הירושלמי לארגוני התחדשות יהודית, שסיפרה על המאבק ליצירת מרחב ציבורי פתוח ומכבד לכל האוכלוסיות המרכיבות את העיר- חילונים, מסורתיים ודתיים, סיירו מנהלות ומנהלי החינוך בירושלים והתבוננו בגבולות הממשיים- והווירטואליים, המפרידים בין מאות הקהילות ותתי-הקהילות המאכלסות את העיר. יום שבת והמסע כולו הסתיים בשיח עיבוד מרתק, בו דנו מנהלות ומנהלי החינוך בקיבוצים בהם פועלת תוכנית "כזה ראה וחדש" בשאלות עמוקות - מה השליחות שלנו? מה נוכל לקחת אל תפקידנו בקיבוץ? מה מקומה של הציונות היום? האם קונפליקט הוא טוב או רע? המסע כולו נחתם בטקס הבדלה חילוני בעריכת מנהלות המשתתפות בתכנית. הגר שדה, מנהלת החינוך של כפר מסריק, סיפרה: "זה היה מסע של חיבורים והתחברות. מסע של הבנות כי גם שונה יכול להיות קרוב. המסע חיבר אותי פנימה לערכים החשובים לי, שאני מוכנה לפעול עבורם. מסע של מנהיגות ולקיחת אחריות, לא רק חינוכית, אלא גם קהילתית".

מנהלות ומנהלים המעוניינים להצטרף לפעילות "כזה ראה וחדש" מוזמנים לפנות לרינה לבנון, מנהלת התכנית, במייל: rina@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה