דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מיוחד! כל האמת על האמת מאחורי "מבצע סבתא"

אין ישראלי ובעיקר קיבוצניק שלא מכיר את הסרט "מבצע סבתא". צח שפיצן ששיחק בסרט מספר בראיון בלעדי ליפתח שופט וישי צ'רניאק בעלון קיבוץ נגבה, אילו חלקים מהתסריט נכתבו בעקבות אירועים שקרו לו כמדריך ילדים בקיבוץ
צח שפיצן בסרט. לא יכול היה להכנס לפאב באותה התקופה
צח שפיצן בסרט. לא יכול היה להכנס לפאב באותה התקופה

הסרט "מבצע סבתא" צולם בשנת 1999 ובשנת 2000 הוקרן ברצועה נידחת של הטלוויזיה בכבלים מבלי שעורר תשומת לב מיוחדת. רק מאוחר יותר התחיל לרוץ בבסיסי צה"ל, רץ מפה לאוזן, החל להיתפס חזק יותר ויותר עד שהפך לסרט פולחן של ממש ולא רק בקיבוצים. בנגבה זכרו את המדריך -  צח שפיצן (עידן שגיב בסרט), ששנים לפני צאת הסרט הדריך את הילדים בקיבוץ ואף שכר שם דירה. אך האם היה קשר בין דמות המדריך כפי שמוצגת בסרט לבין המדריך שהיה כאן? או בין הילדים שבסרט לילדים כאן?
רצה הגורל ובראשית השנה נפגשו במקרה, במסדרונות ערוץ הטלוויזיה החדש "כאן", עורך החדשות ישי צ'רניאק מנגבה והכתב לענייני כלכלה צח שפיצן. מסתבר שצח זוכר טוב את התקופה הקצרה בה גר בנגבה ומודה שהשפיעה במידת מה על עיצוב דמותו של עידן בסרט. בעקבות השיחה עלתה הסברה שהסיפור עשוי לעניין את קוראי העלון, ישי הציע לסדר ראיון עם שפיצן וכך היה. 
הראיון נערך ב6.8.2017 (נכתב בגוף שלישי כי הועבר משמיעה).

בשנות התשעים שירת שפיצן בג'וליס כקצין. ג'וליס היה בסיס פתוח ובמקום לנסוע כל יום לביתו שבירושלים החליט לחפש פתרון לינה באזור. בקרב חיילי ג'וליס והמפח"ש נגבה הייתה יעד מבוקש להשכרת דירות אך בקיבוץ לא ששו להשכיר. צח פנה למזכירות בדרך מקורית והציע להדריך קבוצה של ילדים, על סמך נסיון קודם שהיה לו בהדרכה ובהזדמנות זו גם להשכיר דירה בקיבוץ. במקרה התפנתה באותו זמן משרת המדריך לילדי כיתה ז' שניסו כבר כמה מדריכים, והיו, נאמר זאת בלשון המעטה, קצת שובבים. שפיצן מספר כי גם הוא לא הצליח במיוחד בהדרכת אותה קבוצה בעייתית, היו כמה פעילויות טובות כמו צביעת המועדון מבחוץ למשל, אבל כשניסה לארגן א"ש לילה למשל, הילדים לא "זרמו" איתו במיוחד. הוא מודה שלא היה המדריך הכי מוצלח אך גם שנפל על קבוצה בעייתית. באחד המקרים חפרו לו בור וכיסו בזרדים והוא נפל ונקע את הרגל וזה היה סוף תקופת ההדרכה שלו בקיבוץ. לצד זאת, צח מספר שיש יש לו גם זיכרונות טובים מנגבה, "קיבלו אותי מאד יפה ואני זוכר את סיגי ואריק שהיו שכנים שלי זוכר כמה ילדים וחברי קיבוץ ובעיקר את הפאב המקומי". 

כשצילמו את מבצע סבתא החוויה בנגבה עזרה לו להיכנס לדמות ולהבין טוב יותר מהם חיי קיבוץ. הדמויות אינן מבוססות על מקרים מנגבה. "את התסריט כתב דרור שאול, בן קיבוץ כיסופים, שגם ביים, אבל 95 אחוז מהסיפור מבוסס על מקרים אמיתיים. ברוב זמן הצילומים נצמדו לתסריט המקורי, אם כי היה חופש מסויים לאלתורים". את הכינוי "ויצטום" למשל הוא הציע והרעיון התקבל, כמו גם את המשפט "בוא נהיה הגיוניים" שלא נכתב בתסריט המקורי. בקטע אחר הציעו ששחקן יחזיק פיתה כשהוא מדבר וגם זה הוסרט לבסוף. בעוד מקרה היה ויכוח בין הבמאי לשחקן על דרך ביטויה של המלה "יש" כשניתן לעידן לנהוג ברכב, שפיצן הציע לצלם שתי גרסאות ולהשאיר את הבחירה לשלב העריכה - וכך היה.

כשמבצע סבתא היה בשיא ההצלחה, הוא מספר, לא יכול היה להיכנס לפאב בתל אביב מבלי שציטטו לעברו משפטים מהסרט, ועד היום לאן שהוא הולך מלווה אותו דמותו של עידן המדריך עם התלתלים. כאמור, צח עובד כיום ככתב כלכלי ומעוניין להמשיך בתחום אך את קריירת המשחק השאיר מאחור ועל סרט המשך (שאלה שכל הזמן שואלים) לא מדברים. "הסרט התאים לזמן בוא נוצר ומאז גם הבמאי דרור שאול ניסה כיוונים אחרים", הוא אומר.

מודים לצח על הראיון. בשם הילדים של אז התנצלתי על מקרה הבור, הבטחתי לו שיתקבל תמיד יפה בנגבה ושהוא תמיד מוזמן ואיחלתי לו הצלחה בתחום העיתונות. מודים גם לישי צ'רניאק על שסידר את הקונקשן.

לסיכום: לשאלה עד כמה נגבה הייתה מעורבת אין תשובה ברורה –  מה גורם להצלחה של סרט? תלוי את מי שואלים- במאי? תסריטאי? שחקנים? הם יגידו שזו הכניסה שלהם לדמויות, אולי גם האווירה על הסט, האנרגיות ודברים ברוח זו. בכל מקרה, עד היום כשהחניכים של צח רואים את סצנות המדריך בסרט תמיד יזכרו שמשהו מהם נמצא שם - וככה זה כנראה ישאר...

הוספת תגובה חדשה