דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה הקיבוצית מסייר בקיבוצים: והפעם - בקיבוצים גבעת ברנר וקרית ענבים

מטה התנועה הקיבוצית בראשות ניר מאיר ביקר במסגרת סיורי מטה התנועה הנערכים מדי שבוע בקיבוץ גבעת ברנר המשתייך למועצה האזורית ברנר ובקיבוץ קרית ענבים המשתייך למועצה האזורית מטה יהודה.
את הביקור ארגן יענקלה שצ'רנסקי – מנהל מח' הרכזים האזוריים ורכז האזור.
הביקור נפתח בגבעת ברנר – קיבוץ שחוגג השנה 90 שנה להקמתו בשנת 1928 על ידי פלוגת חלוצים וחלוצות שהתגבשה ברחובות הסמוכה למקום העלייה על הקרקע. הקיבוץ נקרא על שמו של הסופר יוסף חיים ברנר.
קרית ענבים ותיק אפילו עוד יותר, נוסד בשנת 1920, נקרא על שם הכפר אבו גוש הסמוך שנקרא בעבר קרית אל ענב.
גבעת ברנר
מטה התנועה בביקור בגבעת ברנר

הביקור בגבעת ברנר נפתח בסיור ב"מתחם התיירות" שם תיאר דויד זקס, חבר הקיבוץ את ההיסטוריה של גבעת ברנר, המשולבת בסיפור הקמתה של מדינת ישראל. במקום שובך יונים שנבנה ב-1948 על פי דגם של שובך צבאי והופעל בידי יחידת היונאים של חיל הקשר בצה"ל עד 1953. כמו כן, במקום תצוגת טרקטורים מרשימה, שכולם עודם פועלים, המספרים את סיפור עבודת האדמה לאורך כל השנים ואת סיפורו של 

גבעת ברנר
סככת הטרקטורים העתיקים בגבעת ברנר

הקיבוץ.

מטה התנועה המשיך בסיור בקיבוץ ובשכונה הקהילתית המונה 184 יחידות דיור ומהווה חלק מהקיבוץ היום.

בדיון שנערך לאחר הסיור תארו ממלאי התפקידים וחברי גבעת ברנר את הנושאים העיקריים שעל סדר היום של הקיבוץ כיום:

אבי בלין – מזכיר הקיבוץ: "בגבעת ברנר כיום 2,400 תושבים, בהם כ-530 חברים (320 מהם בגיל הפנסיה), וכן תושבי ההרחבה הקהילתית ואוכלוסייה גדולה של משפחות בני הקיבוץ, המחכות שנים רבות לאפשרות להיקלט לקיבוץ כחברים ולבנות את ביתם. העדר הסדר לאורך השנים עם מנהל מקרקעי ישראל והבנקים מנע אפשרות זו. האתגר הגדול של גבעת ברנר הוא שמירה על ערבות הדדית גבוהה ובתוכה תשלומי פנסיה תקציבית לוותיקי הקיבוץ. בגבעת ברנר נשמרים כל שירותי הקהילה בצורה מאוד יפה – בריאות סיעוד חינוך, נוי מטופח ועוד. לאחרונה, הושג הסדר והקיבוץ נערך לקליטת משפחות חדשות".

יעקב קפלן - יו"ר הקיבוץ תיאר את הסדר החובות שנערך לגבעת ברנר לאחרונה, הסדר שיאפשר לקיבוץ להשתחרר משעבוד הבנקים ויאפשר לקיבוץ לפתח את עסקיו. ההסדר יאפשר המשך תהליך שנתקע לפני כעשור ויאפשר קליטת חברים חדשים הבונים בקיבוץ את ביתם.

גדעון דולב - מנהל העסקים תיאר את התמודדות הקיבוץ לאורך השנים האחרונות עם מחויבות להחזרי חוב לבנקים ומחויבות לתשלום פנסיה תקציבית לוותיקי הקיבוץ כחלק מהערבות ההדדית. משימות שהקיבוץ עמד בהן בהצלחה.

ניר מאיר - מזכיר התנועה הקיבוצית סיכם הדיון: "גבעת ברנר נבדלת בגודלה משאר הקיבוצים אין כמעט קיבוצים כאלו. יש בגבעת ברנר הרחבה קהילתית גדולה מאוד על קרקע פרטית הרחבה שמאופיינת אחרת מההרחבות הרגילות של הקיבוצים. האתגר כיום של גבעת ברנר לאחר ההסדר שהוצג הוא המשך הבנייה והקליטה לחברות ובניית קהילה אחת גדולה לקיבוץ. התנועה הקיבוצית תמשיך לסייע ככל הנדרש".

 

קרית ענבים
מטה התנועה בסיקור בקרית ענבים 

מגבעת ברנר המשיכו חברי מטה התנועה לקרית ענבים, שם נפתח הביקור בדיון עם ממלאי התפקידים וחברים.

קרית ענבים הוא אחד מהקיבוצים הראשונים שהוקמו בארץ בשנת 1920, כאשר בעוד כשנתיים יחגוג הקיבוץ 100 שנים להקמתו. בשנים הראשונות חוו מייסדי הקיבוץ אתגרים רבים של מצוקת מים ופיתוח חקלאות בתנאים קשים בהר. במלחמת השחרור מילא הקיבוץ תפקיד חשוב בקרבות על פריצת הדרך לירושלים.

ברק ניר - יו"ר הקיבוץ וחבר הקיבוץ: "הקיבוץ נכנס בימים אלו למהלך של בניה וקליטה בהיקף גדול מאוד תוך פרק זמן קצר. בנייה של שכונה לחברים של עשרות יחידות דיור. בתהליך זה תבנה שכונת מגורים גדולה ויתבצע תהליך של פינוי בינוי בקיבוץ הקיים - הריסה ובניה מחדש של בתים ותיקים מאוד. הקיבוץ נערך לקליטת המשפחות החדשות. התהליך יביא תוך פרק זמן קצר להגדלה מאוד משמעותית של הקיבוץ במספר חבריו. המהלך התאפשר לאחר הסדר שהגיע הקיבוץ לאחרונה  עם ראשות מקרקעי ישראל" .

מנהלת הקהילה – רוית ביטנר, חברת הקיבוץ, תארה את חיי הקהילה בקרית ענבים כיום: "בשלוש שנים האחרונות פעלנו רבות לשימור וחידוש של ענפי הקהילה ואספקת שירותים לחבר ברוח הקיבוץ. כל זאת לשימור הקיבוץ וערכיו כיום ובניית תשתית כזו לקליטת המשפחות החדשות. בקרית ענבים חודש המרכול בצורה של "סופר קאופרטיבי צרכני" ומתקיימת בקרית ענבים מכינה קדם צבאית. כל הפעילויות הקהילתיות כיום נותנת לחברים תחושה חברתית וקהילתית טובה.

ברק ניר – יו"ר הקיבוץ ומריו גינת מנהל העסקים – סקרו את הפעילות העסקית בקרית ענבים כיום. פעילות מסורתית נסגרת ובמקומה ענפים ופעילויות המתאימים לתקופה זו ולמיקום הקיבוץ. לצד חקלאות המתקיימת בגד"ש אזורי משותף ומפעל "ענביד" – המייצר שרוולי בידוד טרמי לצינורות, מפתח הקיבוץ שותפויות ועסקים המספקים שירותים לסביבה לפעילויות של פנאי ונופש. המלון הוותיק שינה פניו והוקם עם שותף מלון ספא ברמה גבוהה ובו 156 חדרים וסוויטות.

ניר מאיר - מזכיר התנועה הקיבוצית סיכם הדיון: "קרית ענבים הוא הקיבוץ היחיד כמעט שקטן במספר חבריו בשנים האחרונות בניגוד לקורה בקיבוצי התנועה. זה קרה כי התקבלה החלטה ייחודית לקרית ענבים לגדול בבת אחת בהיקף מאוד גדול. המגמה כרגע משתנה בגלל האפשרות שהושגה לתחילת הבניה והקליטה. יש להשקיע חשיבה במהלך של קפיצה גדולה בקליטה לחברות של עשרות משפחות חדשות. חשוב לשמור על הוגנות בתהליך גם לחברים החדשים וגם לחברים הקיימים".

הוספת תגובה חדשה