דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"כרטיס צהוב לחוק הוותמ"ל"

קיבוץ אושה ממבט הציפור. צילום: רון לוי, רחפן המועצה. מתוך אתר המועצה האזורית זבולון
קיבוץ אושה ממבט הציפור. צילום: רון לוי, רחפן המועצה. מתוך אתר המועצה האזורית זבולון

כחלק ממעורבות התנועה הקיבוצית במאבק במוסד הוותמ"ל, הגישה התנועה יחד עם תנועת המושבים, באמצעות עוה"ד טיכו ושידלובסקי, עתירה כנגד הארכת תוקף הוותמ"ל בשנה נוספת.

בדיון שהתקיים ביום ראשון, החליט בג"צ שלא לקבל את העתירה. עם זאת קבעו השופטים כי חוק הוותמ"ל הוא חוק קיצוני וכי הארכה נוספת שלו היא בעייתית ו"על המדינה יהיה נטל כבד להצדיקה". "בג"צ אמנם לא קיבל את העתירה, אבל בהחלט ניתן היה להתרשם שהשופטים מוציאים כרטיס צהוב מול הוותמ"ל", אומר עו"ד מיכי דרורי, שנכח בדיון מטעם התנועה.

בימים שלישי ורביעי התקיים דיון רחב היקף בהתנגדויות הרבות שהוגשו לתכנית ותמ"ל 1025 להרחבת קריית אתא. בין ההתנגדויות שהוגשו, נכללה גם התנגדות רחבת היקף שהוגשה ע"י התנועה הקיבוצית, באמצעות עו"ד רון רוגין, והיא הוצגה בישיבה ע"י עו"ד רוגין וע"י עו"ד מיכי דרורי, מנהל המחלקה המשפטית של התנועה. כפי שצויין בהתנגדות, תמ"ל/1025 היא אסון תכנוני. היא פוגעת, בצורה קשה ביותר, באינטרס הלאומי, באינטרס המשקי-כלכלי ובאינטרס הערכי-מורשתי של מדינת ישראל.

עו"ד דרורי מוסיף: "התכנית פוגעת, בצורה אנושה, ללא כל צורך ענייני בקיבוצי ויישובי עמק זבולון - קיבוץ שער העמקים, קיבוץ אושה, קיבוץ רמת יוחנן, קיבוץ כפר המכבי ובכפר ביאליק. יותר מכך, לאור ההיקף המונומנטלי של ההרס החקלאי - ולמעשה אבדן הצביון הכפרי-חקלאי של עמק זבולון כולו - התנועה הקיבוצית סבורה כי אין לאשר תכנית זו. שינוי דרמטי וחמור כזה, יכול להתקבל, אם בכלל, רק בהחלטה מפורשת ברמה הלאומית של הרשות המחוקקת".

הוספת תגובה חדשה