דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חינוך קיבוצי על ים כנרת

מסכמים עוד שנה עם רפסודיה מוצלחת ביותר, אלפי נערות ונערים מקיבוצים שחווים חוויית קיץ משמעותית - וכמובן אלבום התמונות המסורתי!
רפסודיה 2018

לאלבום התמונות 

2200 נערות ונערים חצו בשבועות האחרונים את הכנרת על גבי 90 רפסודות אותן בנו בעצמם במסגרת מפעל הקיץ השנתי של אגף החינוך בתנועה הקיבוצית. 
מנהל הרפסודיה אורי פלד-נקש: "הייתה רפסודיה טובה שעסקה בערכים חינוכיים רבים, בבניית הקבוצה בעבודת המדריכים, בקשר לקהילה, לקיבוץ ולאזור-המועצה. בהנעת חשיבה אקטיבית לגבי פעילותם בקהילה או באזור בהם הם חיים. כל אלו היו חלק מהתהליך שהחל עוד בקיבוצים ובמועצות בהכנה של הנוער למפעל הזה, וכמובן כאן במעגלי השיח, בתכנון ובציור המפרש כאשר הדגש היה על העשייה בפועל תוך כדי שמירה על בטיחות כל המשתתפים. 
אני מודה לצוות הגדול שעבד על הרפסודיה במשך חודשים רבים בשטח ובמטה. פעילות הרפסודיה היא פעילות חינוכית שחייבים לשמר ואף להגדיל את מספר הקיבוצים הבאים, דרך כך לפתח את חברות הנעורים ואת המעורבות הנוער בחברה הישראלית בכלל". 

דבי ברא"ס מנהלת "שבילים" באגף החינוך בתנועה הקיבוצית: "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? היא הכותרת של רפסודיה 2018. ממנה נגזרו כל החלקים שיצרו את האירוע החינוכי החשוב הזה. 
ההיערכות לרפסודיה החלה בהכנת צוות הרפסודיה החלה כבר בחודש מאי, ההכנה עסקה בתכנים החינוכיים, בבטיחות ובבניית הכנת המדריכים שהתקיימה בחודש יוני, הכנת המדריכים ערכה יומיים ולקחו בה חלק כ120 מדריכים, במהלכה חוו המדריכים בהלימה את מה שבני הנוער בהגיעם לרפסודיה, מעלי השיח, בניית הרפסודה, שהייה בשטח הרפסודיה והזדמנות להכיר וליצור קשרים עם מדריכי נעורים מכל רחבי הארץ. בסיומה המדריכים חזרו הביתה מצוידים ב"חוברת למדריך" המכילות את כל המידע הארגוני ובטיחותי לקראת הרפסודיה לצד מערכים חינוכיים שעמדו לרשותם להכנת הקבוצה הצפויה להגיע למפעל החינוכי , המשך המידע והתכנים הועלו לרשות המדריכים אל מרכז ההדרכה של "שבילים" – על החוברת עמלו אפרת קרינסקי (הרכזת החינוכית של הרפסודיה) ולצידה גלי גרוס ונועה שנער מצוות שנת השירות".
.
ברא"ס מוסיפה: מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? היה הנושא למעגלי השיח – באמצעות מפגש ושיחה עם בני הנוער, אנו מבקשים לקדם את ההבנה שבכוחם לשנות מציאות, לכוון את מהלך חייהם, להשפיע על סביבתם בידיהם ליצור סביבת חיים נכונה יותר, מתאימה יותר, כזו המזמנת את האנשים להיות שותפים בעיצובה". 

במהלך הרפסודיה פעל מתחם חינוכי אשר נתן למדריכים מקום מזמין ונוח לפעילות חינוכית ערכית עם בני הנוער בהנחיית מנחה מקצועית מטעם "כזה ראה וחדש". זו הפעם הראשונה שמתחם כזה מופעל ברפסודיה ואפשר היה לראות שהפעילויות בו תרמו רבות לקבוצות אשר בחרו להגיע אליו.

אל שלושת ערבי מעגלי השיח הגיעו השנה כ-100 דוברים מכל רחבי הארץ, חלקם כמייצגי גופים וחלקם כאנשים פרטיים שקמים בבוקר על מנת ליצור מציאות טובה יותר במדינת ישראל. בין הגופים שנכחו באופן משמעותי נמנים המאבק נגד אסדת הגז, מטה המאבק נגד שדה התעופה בעמק יזרעאל, איגי, השומר החדש, "דרכנו" – אמנת השיח הישראלי, האמת שלנו, נשים עושות שלום, קלאב האוס, הקיבוץ הדתי , אנשי צבא, פעילי התנועה הקיבוצית ועוד אנשים רבים ויקרים שמצאו בשיח עם בני הנוער הזדמנות לעורר השראה בעשייה הפרטית שלהם – וכאן ההזדמנות להודות ולהוקיר על המאמץ והנכונות להגיע לחופה של הכנרת בשעות הערב.
 
מעגלי השיח היו הזדמנות לחשוף את הנוער לחשיבות הנעה של היחיד לעשייה, לגרום להם להכיר ביכולת שלהם לתרגם הלכה למעשה את הרעיונות לעשייה שיש בה משמעות עבורם ועבור החברה – הרגע בו מתחילים מעגלי השיח הם רגעי קסם שמותירים את כל השותפים בהם נרגשים, חלק מתכני מעגלי השיח קיבלו ביטוי במפרשי הרפסודות. 
משבצת נוספת שאפשרה לנוער מפגש היו טורנירי הכדור עף והכדורגל שהתקיימו ביום הראשון של כל מחזור בהובלתו של עופר רימון מצוות שנת השירות
 
הרפסודיה היא פעילות שיא רב גילית (בוגרי ט- יב), המהווה תשתית חינוכית משמעותית לצוות החינוכי היישובי. עשייה מערכתית בהובלת מנהל ומנהלת מערכת החינוך החברתי קהילתי. השנה זכינו לביקורים של רבים מבין מנהלי החינוך ועם אלו שנבצר מהם להגיע היינו בקשר רצף באמצעות קבוצות הוואטסאפ ייעודיות למחזור שלהם ברפסודיה. קבוצות שסייעו בידינו להמשיך ולחזק את תפיסת עבודת הרשת הכל כך חיונית ומשמעותית למנהלי החינוך בכל הארץ.
 
רפסודיה 2018 מהווה שלב נוסף בחיבור בין כל העוסקים בחינוך החברתי קהילתי במרחב ההתיישבותי, מנהלי חינוך, מנהלי יחידות הנוער ורכזי מפעלים במועצות האזוריות, מדריכי הנוער והצוותים הטכניים – יחד הצלחנו ליצור תשתית ארגונית, חינוכית וחברתית שהצליחה לצלוח את הכנרת בשלום ובאווירה טובה וחברית – נפגש במפעלי החורף - כנס יא ומסע יב' אותם יקדימו מפגש מנהלי חינוך והכנת מדריכים.

הוספת תגובה חדשה