דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חולצי הפקקים

קורס ראשון מסוגו להכשרת פרויקטורים בקהילות צומחות יצא לדרך בגליל העליון.
קורס ראשון מסוגו להכשרת פרויקטורים בקהילות צומחות יצא לדרך בגליל העליון

היום כולם מכירים את קווינטין טרנטינו בתור 'הבעל של', אבל פעם, לפני מיליון שנה הוא היה האיש שיצר את הסרט האיקוני 'ספרות זולה'. מי שראה בטח זוכר את הדמות המגניבה שגילם הארווי קייטל. הוא היה מין FIXER – או בתרגום גוגל טרנסלייטי גרוע לעברית - "מתקן". מישהו כזה שמרימים לו טלפון כשהכל מסתבך והוא בא ופותר הכל ברגע. איזה כיף יכול היה להיות אם היו לנו כמה מתקנים כאלה בקיבוצים, הא?! אבל רגע, למה שלא יהיו? זה בדיוק מה ששאלו ביחידה לצמיחה וקליטה של מועצה אזורית הגליל העליון.

כדי לתת תשובות הם יזמו קורס ייחודי וראשון מסוגו להכשרת "מתקנים" , או במילים שלהם – פרוייקטורים בקהילות צומחות. "במועצה שלנו יש 29 ישובים , מתוכם 26 קיבוצים מתחדשים. תהליכי השינוי המואצים שהם עוברים בשנים האחרונות יכולים ליצור לא מעט בלגאן", אומרת נורית אשל, מנהלת היחידה; "קיבוץ שקולט עשרות משפחות חדשות נדרש להתמודד במקביל עם שאלות של פיתוח פיזי, היערכות מערכת החינוך, שינויים ארגוניים, כלכליים, קהילתיים ועוד. זה ממש לא פשוט. כדי שכל האופרציה המורכבת הזאת תעבוד באופן מתואם ויעיל, צריך לפעמים מישהו שיסתכל על דברים מלמעלה – פרוייקטור שיתכלל, יכוון וידע לחלץ פקקים וסתימות. בשנים האחרונות אנחנו מפעילים בהצלחה אנשים כאלה בקיבוצים יחד עם החטיבה להתיישבות והגענו למסקנה שכולם ירוויחו אם נכשיר דור חדש של פרוייקטורים".

זאת לא הפעם הראשונה שהגליל העליון הולך לפני המחנה בנושא. בשנתיים האחרונות הגו והובילו שם יחד עם התנועה הקיבוצית מודלים ייחודיים, הכשרות מקצועיות וקורסים לניהול צמיחה קליטה, שאומצו בהמשך באזורים אחרים בארץ. "הקילומטראז' שצברנו בקורסים הקודמים סייע לנו מאוד, והטכניקות בהן אנחנו משתמשים מבוססות במידה רבה על הניסיון הזה", מסבירה נורית; "הקורס לפרוייקטורים יקיף מגוון התחומים הנוגעים לניהול הצמיחה בישוב: החל במודל עבודה, בניית תכנית וכלים למיפוי והובלת שינוי, וכלה בעבודה עם מוסדות מדינה. תפיסת הלמידה היא של "ידע צומח" Emerging Knowledge, כשלצד הרצאות של אנשי מקצוע מגוונים, תתקיים עבודה בקבוצות קטנות, היוועצות עמיתים, ודיון בדילמות שהמשתתפים יביאו מהשטח, בהנחיית פרויקטורים מיומנים ומנוסים."

רמי פלג, רכז אזור גליל עליון וצפון רמה"ג בתנועה הקיבוצית: "פעם הקיבוצים התנהלו כמו קרונות על מסילת רכבת, הדרך והתוואי היו ברורים לכל. היום הסימולציה הינה שכל קיבוץ, הינו נגמ"ש עצמאי בשטח שנוסע לאן שהוא בוחר לעצמו לטוב ולרע, אך כל קיבוץ כדי להתקיים צריך את הקליטה וההמשכיות וכאן הניסיון הראה לעיתים שכדיי להוציא את הנגמ"ש מהבוץ, נדרש/ת פרוייקטור/ית שיהיה לו/ה את משאבי הזמן והידע להתמודד עם האתגר המורכב. היוזמה לקיים קורס הכשרה עם הניסיון והידע שנצברו במועצה גליל עליון מבורכת ואני מאחל בהצלחה לכל המשתתפים/ות."

איילת הריס, ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית, מוסיפה: "אנו מברכים את שותפנו במועצה האזורית גליל עליון על  יוזמה פורצת דרך בבניית הכשרת פרוייקטורים בתחום הצמיחה הדמוגרפית. הקשב לצרכי הקיבוצים באזור הגליל ומתן מענה בתצורת הכשרה אזורית תסייע משמעותית להמשך חיזוק וצמיחת הקיבוצים בגליל העליון".

 

הוספת תגובה חדשה