דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הצעירות והצעירים בקיבוצים מתעוררים (ורוצים לקחת חלק בעשייה)

בסוף השבוע האחרון התקיים ב"חממה האקולוגית" בקיבוץ עין שמר "ההאקתון הקיבוצי הראשון" שהיווה את ההשקה הרשמית של רשת הצעירים החדשה של התנועה הקיבוצית.
באירוע ההאקתון, שנמשך 24 שעות, השתתפו 24 קבוצות יזמים של צעירים קיבוצניקים וקיבוצניקיות (אבל לא רק!) שהגיעו מחבל אילות, דרך יישובי עוטף עזה ועד ראש הנקרה) והביאו יזמויות פורצות דרך לקיבוצים ולחברה הישראלית בכלל בשלוש קטגוריות: חינוך, דיור ועבודה קואופרטיביים
רשת הצעירים
טווים את רשת הצעירים. הצטרפו גם אתם. צילום: נועם גבע

רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, נולדה כחלק מהחלטת וועידת התנועה הקיבוצית, בדבר הקמת אגף הצעירים. זאת מתוך הבנה בצורך לחדש את הקשרים עם הקיבוצניקים הצעירים בקיבוצים, צעירים וצעירות שבמשך שנים רבות לא היו מספיק מחוברים לתנועה הקיבוצית, לא חשו חלק ממנה וגם היא מצידה לא היוותה עבורם כתובת לנושאים המעסיקים אותם ולצרכים המאפיינים את הגילאים הללו (החל מהגיוס לצבא ועד לבניית משפחה בקיבוץ).

אירוע ההאקתון בהובלתו והפקתו של אורי אופיר (זיקים), יחד עם אגף צעירים בתנועה, ביקש לפנות לאותם צעירים בנושאים החשובים להם ולתת להם במה ליזמויות הנוגעות בחייהם ומתוך כך היווה את "יריית הפתיחה" לרשת הצעירים.
האירוע נפתח בברכות של ראש המועצה מנשה, המועצה המארחת, אילן שדה, גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה, אסיף איזק, ראש אגף הצעירים בתנועה ושל רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים. מיד לאחר מכן, נהנו הצעירים מהרצאתו של דן ולנסי (משמר השרון) "הסוד מאחורי אלופי עולם" .

בהמשך, החלו קבוצות היזמים התכנסו והחלו לעבוד על פיתוח היוזמות בעזרת 30 מנטורים ומנטוריות מוכשרים ממגוון התחומים העסקיים, משפטיים, רגולטוריים, שיווקיים, חינוכיים, כלכליים ועוד ועוד. לכל אחת מהקבוצות צוותו מנטורים בסבבים שונים, כך שכולם נהנו ממגוון כלים לפיתוח היוזמות שלהם. לאחר הופעת אורח של המוזיקאי המוכשר נדב דגון (בית אורן), המשיכו הקבוצות בפיתוח היוזמות לתוך הלילה ועבדו על הפרזנטציות איתן הופיעו ביום למחרת.

היום השני, נפתח בהרצאתו של דני ברנדה, יועץ אסטרטגי שיווקי, שהסביר כיצד "אורזים" מוצר, כיצד הופכים מוצר למותג ונתן עצות חשובות לקבוצות היזמים. לאחר סבב מנטורים נוסף, התחלקו קבוצות היזמות לשלוש הקטגוריות ופגשו את השופטים בכל אחת מהן. בתחום החינוך- רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, זאביק שפריר יו"ר עמותת החממה, הדס ילין-דניאלי מנכ"לית התנועה הקיבוצית ואביטל גבע מייסד החממה בעין שמר. בתחום העבודה- איציק צאיג מנכ"ל תשלובת אסם, אופיר ליבשטיין מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אסף הראל מנכ"ל "גלים פיתוח עסקי" ותקווה טננבוים מנהלת המוסד לבוררות וגישור בתנועה הקיבוצית. בתחום הדיור- טובה פוזנר יו"ר פלסאון, מיכל קראוס מנכ"לית מועצת החלב, עו"ד צפריר בן אור ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר.
בסיום האירוע הכריזו חבר השופטים על הזוכים בכל אחת מהקטגוריות והודו לכל היוזמות מעוררות ההשראה. מזכ"ל התנועה ניר מאיר שבירך בשם השופטים אמר: "התרשמנו מאד מהיזמויות השונות, והתנועה הקיבוצית תלווה ותנחה גם יזמויות שאינן בין הזוכות, אך יש בכוחן להשפיע ולהצליח להיטיב עם הקיבוצים בפרט והחברה בכללותה".
הזוכה בקטגוריית החינוך: "יזמבה" – אלעד שיפוני מקיבוץ מגל, הזוכה בקטגוריית העבודה: "פילים שמחים" - ניתאי חבשוש מקבוצת כנרת והזוכה בקטגוריית הדיור: "מסה קריטית לצרכנות בריאה – יעלי אטשטיין ממכמורת.

אירוע ההאקתון
יריית פתיחה מעוררת השראה לרשת הצעירים  

ביקשנו משלושת הזוכים לספר מעט על עצמם, על הרעיון שלהם ועל החוויה שעברו בהאקתון.

יעלי אטשטיין, בת 37, גרה במכמורת, זוכת קטגוריית הדיור.
"אני אוהבת טבע וזה המנוע החזק ביותר שקובע את מסלול חיי מרגע שסיימתי את השרות הצבאי. אני בעלת תואר ראשון למדעי הים ותואר שני בביוטכנולוגיה מטעם האוניברסיטה העברית. אני בוגרת של תכנית העמיתים של מרכז "השל" לקיימות, בוגרת ועמיתה לשימור סביבה ימית של אוניברסיטת Duke.

במשך השנים לקחתי חלק והובלתי פרויקטים של מחקר ופיתוח בתחומים של בריאות הציבור וניטור סביבה, חקלאות ימית, אנרגיה מתחדשת ונושאים שונים בייעוץ סביבתי.

היוזמה שהצגתי גובשה מתוך ההתפתחות המקצועית שלי שמערבת רקע במו"פ מדעי, העוסק בתפר שבין סביבה לבריאות הציבור, ללימודי קיימות ותפקידים בתחומים סביבתיים שונים. חקר מקורותיהן של בעיות סביבתיות וזיהוי מניעים חזקים לשינוי חברתי שמו את הפוקוס שלי על נושא הצרכנות הביתית והצורך בהבראתה.

אני רוצה להודות מכל הלב לתנועה הקיבוצית ולרשת הצעירים החדשה שלה על ההאקתון המוצלח ביותר שלקחתי בו חלק עד כה כיזמת וכאשת מקצוע. מעבר להישג האישי אומר כי התמונות שהכי נחקקו בראשי הן עיניהן הנוצצות מחדוות עשייה של כל העוסקים בדבר - המארחים, המארגנים, המנטורים והשופטים. 24 שעות של אופקים פתוחים, נתינה אמיתית מכל הלב של אנשי מקצוע מהשורה הראשונה - אם יש שותפים לדרך שכל יזמת ויזם רוצים וצריכים - אלה אנשי התנועה הקיבוצית ושותפיהם".

ניתאי חבשוש, בן 32 מקבוצת כנרת, מייסד ומנכ"ל רשת התוכן והשותפים "Wisely Do", מנהל קבוצת הפייסבוק "עזרה לגיל השלישי וסיעודיים".

"אני פעיל במתן עזרה עבור אנשים מבוגרים וסיעודיים. התחלתי בעשייה זו בזמן שליוויתי וטיפלתי באבי יצחק חבשוש האהוב והיקר ז"ל, במהלך ההתמודדות עם מחלת הסרטן. במהלך תקופה זו נחשפתי לקושי הגדול שיש בישראל בטיפול באנשים מבוגרים וסיעודיים, נחשפתי וחשפתי מקרה התעללות וראיתי איך אנשים מבוגרים נמצאים ימים רבים לבד בבית האבות, מבלי שאף בן משפחה מגיע לבקרם– קחו לתשומת לבכם!

בעקבות כך החלטתי שאני מפעיל את רשת השותפים שיזמתי, רותם את כישורי ועושה מעשה.
הקמתי את קבוצת הפייסבוק "עזרה לגיל השלישי ולסיעודיים" שמונה היום כיום 14,314חברים והתחלתי לקדם יוזמות חברתיות כגון: "לב זהב" – ליווי קהילתי מדור לדור שפועל בהצלחה בקבוצת כנרת, בעזרת צוות נשים ואנשים נפלאים מהקהילה, "גשמי ברכה" – פרויקט משותף של
WiselyDo.co.il ו"קרן קציר" במסגרתו אנחנו כותבים ומפיצים באינטרנט תוכן המקדם מטרות חברתיות, חנות אינטרנטית שמנוהלת ומוכרת מוצרים שיוצרו ע"י אנשים מבוגרים ואנשים בעלי צרכים מיוחדים, פרויקט NLP" לגיל השלישי" ביוזמה משותפת עם אתי צמוחי ומכללת רטר, הקמת "ארגון גג" שיעסוק ביזום וניהול פתרונות לבעיות הרבות שקיימות בחברה כלפי אנשים מבוגרים וסיעודיים.

בעזרת אלוהים (אמיתי לגמרי – יש אלוהים) נחשפתי והצטרפתי לפרויקט מופת של התנועה הקיבוצית והפדרציה הציונית העולמית, במטרה ברורה לגייס אותם לעזרתנו, לחדד את יכולותיי ולגרום לדברים הטובים לקרות. כך גם הגעתי להאקתון שם פגשתי אנשים נפלאים שנרתמו לעזור מכל הלב, מיקדו אותי ועזרו לי לחבר את היוזמות הרבות תחת ארגון "הפילים השמחים – מרכז תעסוקה, יזמות ופנאי" לגיל השלישי, בני נוער ואנשים בעלי צרכים מיוחדים. ארגון חל"צ שמוקד הרווח הראשון שלו הוא חנות אינטרנט המוכרת מוצרים המיוצרים ע"י אנשים מבוגרים ואנשים בעלי צרכים מיוחדים. חזונו להפוך את ישראל "למקום הטוב בעולם לחיות להזדקן ולמות בו".

פרויקט מופת והאקתון הקיבוצי הם יוזמות נפלאות שעוזרות לנו היזמים החברתיים להוביל את חזוננו לידי מימוש והצלחה, אני שמח להיות חלק מפרויקטים אלו ורוצה להודות לכל האנשים הנפלאים שהקימו ולוקחים חלק ביוזמות הללו, אני יודע שכשהתנועה הקיבוצית והפדרציה הציונית העולמית על שלוחותיה צועדות לימיננו נוכל להשיג את כל המטרות שנציב לפנינו.
מוזמנים להצטרף ולצרף חברים לקבוצת הפייסבוק "עזרה לגיל השלישי וסיעודיים".

אלעד שפוני, בן 48 מקיבוץ מגל, שחקן ויזם
"נולדתי וגדלתי בלוס אנג׳לס, עליתי לארץ כנער, ואומצתי  ע״י קיבוץ משמר השרון כחייל בודד. כך הפכתי מעירוני/אמריקאי לקיבוצניק/ישראלי, ומכך גם אפשר להסביר אולי את החיבור החזק שלי ליזמות וקהילתיות. אמנם למחייתי אני בכלל שחקן בהצגה שיצרתי ״הישראלי הנודד״, אבל כאבא לשלוש מתבגרות וכחלק היום מקהילת מגל, אני מרבה לחשוב על דרכים יצירתיות להגיע ולהניע את הנוער.


למשל, הרעיון ל"יזמבה" נולד מתוך דילמה הורית שלי וכנראה של עוד הורים רבים: איך עוזרים לילדים המתבגרים שלנו להיות יותר עצמאיים? איך מעניקים להם ארגז כלים שבאמת יוכלו להשתמש בו בחיים?

המחנה המשותף אצל כמעט כל בני הנוער הוא הרצון לעבוד ולייצר עבור עצמם הכנסה. אבל איפה ואיך בכלל מתחילים לעבוד? במקרה של יזמבה, הקהילה נרתמה לפרויקט ומציעה לנוער עבודות מזדמנות רבות ומגוונות. עבודות שהם צורך אמיתי, אבל על הדרך, יוצרות גם הזדמנות אמיתית לנוער.

בפועל, יזמבה יוצרת קו תקשורת ישיר בין קבוצת הנוער למבוגרים לצורך תעסוקה. אבל במהות, יזמבה יוצרת חיבור בין קבוצת הנוער לקבוצת המבוגרים וככה תורמת לחיזוק הקהילה. הנוער הופך מגורם בעייתי שבמקרים רבים מאיים על הקהילה לחוליה שמחברת את הקהילה.
מאחר והנושא הזה מעסיק הרבה קהילות, הורים, מערכות חינוך ואת בני הנוער עצמם, נוצר ביקוש גדול להטמעת יזמבה בקיבוצים, ישובים ואפילו בערים.

ההשתתפות בהאקתון, ההרצאות והמפגשים עם המנטורים עזרו לנו מאוד להבין עוד יותר איך נוכל לדייק את המיזם והצעדים הנדרשים להפוך את יזמבה מיוזמה מקומית לפרויקט שמשפיע על עוד הרבה נוער והרבה קהילות.
אנחנו מאוד נרגשים מההכרה בפרויקט ומהזכייה ומחכים בציפייה לנצל את המשאבים והתמיכה שהתנועה הקיבוצית מתכוונת להעמיד לרשותנו".

רותם שנציקי בהאקתון
רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים.
"לחבק בשתי ידיים את ההזדמנויות שמציעה הרשת"

האירוע סוכם בהצלחה גדולה. נדמה שכל קבוצות היזמות והמשתתפים הרבים שמחו על ההזדמנות להיפגש, ללמוד ולפתח יחד וליצור קשרים משותפים וזו כאמור רק תחילת הדרך לרשת הצעירים החדשה. 

אסיף איזק (החותרים), ראש אגף הצעירים והמעורבות בחברה: "מרגש אותי לראות תהליך שהתחיל לפני יותר משנתיים מקבוצת "הטורקים הצעירים" שהניפה את המנהיגות הצעירה בתנועה הקיבוצית, חלמה חלומות וחשבה על תוכניות והנה הדברים רוקמים עור וגידים- הצעירים חוזרים".

רותם שניצקי (נצר סרני), מנהלת רשת הצעירים סיכמה את האירוע והוסיפה: "מטרת האירוע הייתה לחבר בין היזמים לתנועה הקיבוצית שנמצאת היום בתהליך התחדשות, במסגרתו השקנו את רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, שהוקמה במטרה לאגד את הצעירים בקיבוצים, במרחב הכפרי וצעירים בכלל שרוצים להשפיע על דמותה של החברה הישראלית.
חשוב להבין שמדובר בפער של 25 שנים, של נתק בין הצעירים לתנועה ואנו נמצאים בתחילת הדרך. בשנים האחרונות ישנה חזרה גדולה של בנים ובנות לקיבוצים, שרואים את עתידם ועתיד ילדיהם בקיבוץ ומעוניינים לקחת אחריות, להיות מעורבים ולהשתלב בעמדות מנהיגות.

הרשת תאפשר לצעירים להרחיב את מעגלי המכרים וההשפעה שלהם. תציע הזדמנויות לעשייה חברתית, מסלולי אקדמיה ומלגות, לוח קריירה אינטגרטיבי, תוכניות מנהיגות, מועדון משקארד עם הטבות, אירועים ועוד.
ומה הלאה? אני מזמינה את הצעירים לקחת חלק בשינוי ולהצטרף לרשת הצעירים, לחבק בשתי ידיים את ההזדמנויות שמציעה הרשת ולהתחיל להרחיב את מעגלי המכרים וההשפעה.
להצטרפות: https://hareshet-tkz.co.il/  
מי שלא הצליח להגיע להאקתון, מוזמן להצטרף לעשייה ברפסודיית הצעירים ב9-10.8 בכנרת".

משתתפי ההאקתון מי שפספס ולא נרשם באירוע. מוזמן להירשם עד ה10.6 להגרלה הגדולה:
https://lp.vp4.me/8aaa

לתמונות מאירוע ההאקתון: לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה