דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בתים לאנשים עם צרכים מיוחדים בקיבוצים – מקבלים מהנתינה

"יש כאלה שהתפיסה שלהם היא Nimby – לא בחצר שלי, אנחנו אומרים הפוך – כן בחצר שלנו! כן בקיבוץ שלנו! כן בשילוב הקהילה שלנו", כך סיכמה השבוע ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה שהנחתה את יום העיון - "שילוב בקהילה – משמעות חדשה"

בתים לאנשים עם צרכים מיוחדים בקיבוצים – מקבלים מהנתינה
איך עושים את זה? מהמענה שנותן משרד הרווחה דרך חלקם של הארגונים המפעילים ועד למעורבות הקהילה

יום העיון התקיים בעקבות "כנס בית לחיים בקהילה", שהתקיים בקבוצת יבנה והציג את הפרויקט המקסים של בתים לחיים לבעלי צרכים מיוחדים בקיבוצי הקבה"ד. שירה בז-ארז ממשמר העמק ביקשה ויזמה יום עיון דומה בצפון. להפקת היום הצטרפו התנועה הקיבוצית, הקיבוץ הדתי ושותפים נוספים.

הכנס עסק ברעיון "הבתים לחיים" - בתים לאנשים עם צרכים מיוחדים בקיבוצים, הייחודיות היא השילוביות עם הקהילה. המודלים השונים מאפשרים הכרות, שיתוף פעולה ושילוב במודלים משתנים בין הבתים, הדיירים והקהילה הקיבוצית.

את היום פתח איציק חממה מנהל "תלמים תעסוקה" - חווה חקלאית שיקומית שהוקמה בקיבוץ מגידו על מנת לתת מענה תעסוקתי לאנשים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, לאנשים על רצף האוטיזם ושיקום. בחווה ישנם מגוון ענפי חקלאות ובנייה אקולוגית המאפשרים לחברים בחירה בין עיסוקים. אנו שמים דגש על העשרת הידע המקצועי ושימוש במגוון תמיכות , רגשית, חברתית ותפקודית כאמצעי להעצמה אישית של החברים בחווה.

אחריו דיבר המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין: "התנועה הקיבוצית קמה בשביל להגשים את הציונות ולפעול למען החברה בישראל. בשנים האחרונות הגדרנו מחדש את התחומים בהם יש לקיבוצים ערך מוסף משמעותי ובהם אנחנו ממקדים את העשייה. אחת החוזקות המשמעותיות שיש לנו היא הקהילה הקיבוצית שמסוגלת לתת מעטפת ולהעצים את הגורמים החלשים בחברה. עשייה כזו גם מחזקת אותנו מבפנים ונותנת תחושת משמעות אמתית לחברים ותוקף נרחב לערך הערבות ההדדית. כל האנשים נולדו מיוחדים ולכולנו יש צרכים מיוחדים והשאלה היא כמה מאתנו מצליחים לתפקד ולהחשב "נורמלים". עשייה זו מרחיבה את הבנתנו ויכולתנו לראות את מה שיפה בכל אדם באשר הוא אדם."גדעון שלום, ראש מנהל מוגבלויות במשרד הרווחה, דיבר על הסכומים הגדולים שמשקיע המשרד בתחום, המגיעים לארבע מיליארד שקלים בשנה, ל-2600 יחידות קצה – "התפקיד שלנו כמדינה זה לתת מענה לכל יוזמה בשטח למען בעלי מוגבלויות".

 

יו"ר אקי"ם, אלוף (מיל.) עמי אילון: "תמיד כשיוצאים לדרך חדשה, אני חושב איך נראה עוד 40 שנה. רק ככה אפשר לדעת מה הצעד הראשון כדי להגיע לשם. אסור להפוך את כולם לאותו דבר, אז אנחנו עלולים להתייחס לאנשים חלשים יותר בצורה של צדקה. הם לא מחפשים צדקה, הם מחפשים כבוד. וכולנו צריכים לחשוב איך עוברים מכור היתוך להכלה. ליצירת פסיפס שמתחבר יחד. אם עושים את זה נכון, אנחנו עושים יצירה יפה יותר".

לאחר מכן דיברו תמי רייזנר (מנהלת מחוזית מנהל מוגבליות בקהילה) ואפרת שטרן (ראש תחום שירותים אישיים בג'וינט ישראל) על – מגמות עולמיות של בתים לאנשים עם צרכים מיוחדים, וד"ר דניאלה מזור (עו"ס שיקום ומטפלת מינית מוסמכת, מרצה בחוג לעבודה סוציאלית במכללת עמק יזרעאל ובאוניברסיטת חיפה) על המגמה בארץ.

עם תום החלק הזה עברו באות ובאי יום העיון להאזין ל"סיפורים מהשטח הקיבוצי", של בתים אשר פועלים ומתחילים לפעול בקיבוצים, על היכולת להקים בתים שכאלה, על המכשולים, הקשיים אבל מעל הכל – התרומה שזה נותן לקהילה בכל קיבוץ.

ראשונה דיברה אורית שמעוני ממעברות, שפתחה ואמרה: "אני אמא של בר, בן 22 היום, עם צרכים מיוחדים מהיום שהוא נולד. כל הזמן בר היה משולב בכל מסגרות הקיבוץ, וראיתי כמה בר עושה טוב לחברים שלו וכמה זה עושה לו טוב. לבר היו שתי מסגרות – חינוך מיוחד ושילוב מלא בחינוך החברתי, שם מבחינת חבריו הוא היה שווה בין שווים.

יחד עם זאת, לקראת סוף הנעורים התחלנו לחשוב מה קורה אחרי שיסיים את בית הספר, ידענו שהחברים ימשיכו את הקשר איתו, אבל המסגרת כבר לא תהיה. חיפשתי הרבה מקומות בארץ לבר, וכל מקום לא רציתי, המשפחה אמרה – למה להרחיק אותו, למה שלא יהיה פה?

באנו למזכירות הקיבוץ עם רעיון ושמחתי שהם מאד בעד. אחרי הרבה חיפושים הגענו לקיבוץ יפעת ל"בית בעמק", והבנו שזה מה שאנחנו רוצים. אחרי שהצגנו את הרעיון כולו בשיחת קיבוץ התרגשנו ושמחנו ש89% מהחברים הצביעו בעד ההקמה של הבית בחצר הקיבוץ.

ביום ראשון אנחנו פותחים את הבית לבר ולחברים שלו בספיישל אולימפיק, לקיבוץ שלי ולאנשים זה עשה פלאים. חלקם יעבדו בבית הזה. רבים ביקשו להתנדב בבית הזה. וכולם ממש מחכים שנפתח".

ליסה סלומון, הגיעה מקטורה כדי לספר על הבית בקיבוץ הדרומי – "גם אני אמא לילדה בת 31,  והקמנו את "בית לחיים בקטורה" שיש בו שמונה דיירים. אני שמחה שהחלום שלנו של שילוב אמיתי של הדיירים עם הקהילה בקיבוץ מתקיים כל יום וכל הזמן, ולא רק עם העובדים והמתנדבים בבית עצמו.

זה מצליח עם כל האתגרים, וזה רק תודות לשילוב בקהילה – הם חלק מהחגים, מהארוחות, עובדים בענפים".

אחרון הדוברים בחלק הזה היה אסף בית-אריה מקבוצת יבנה, אשר דיבר על הבית בקהילה בקיבוצו ובקיבוצים הדתיים.

"בניגוד לדוברות לפני, לי אין לי במשפחה בעל צרכים מיוחדים. שואלים לא פעם וגם היום – למה צריך שבתים שכאלה יהיו  בקיבוצים? התשובה ברורה - כי אצלנו כולם קשורים לבית כזה, לפחות מכירים את הבית ואת דיריו. זה בית בקהילה , הוא חי, הוא אתנו.

נכון, ישנם חברים בהרבה קיבוצים שמתנדבים, יוצאים מהקיבוץ ומתנדבים. כאן המהפכה שאתה לא יוצא מהקיבוץ לעשות טוב, זה חלק מהקהילה. והאנשים עם הצרכים המיוחדים הם חלק מאתנו. הם חלק מהחגים, מהתרבות ומהקהילה, וביחד עם הנתינה, הקהילה הקיבוצית מקבלת משהו שאי אפשר לתארו".

בחלקו האחרון של היום התקיים פאנל בו השתתפו הדס זהבי (מנהלת תחום מעבר ושילוב בקהילה במשרד הרווחה), קלרה פלדמן (מנכ"לית עמותת שק"ל), מיכל קלמנוביץ מקיבוץ הרדוף וענת רגב מקיבוץ בית אלפא בהם פועלים בתים לחיים במודלים שונים. תשובותיהן נתנו מידע פרקטי - איך עושים את זה? מהמענה שנותן משרד הרווחה דרך חלקם של הארגונים המפעילים ועד למעורבות הקהילה הקיבוצית.

את היום עיון סיכמה שירה בז ממשמר-העמק, שכאמור היתה אחת מהיוזמות של היום: כאשר ישבתי לפני כמעט שנה בקבוצת יבנה נזכרתי בערכי הקיבוץ של פעם, הקיבוץ של ילדותי, כאן, ליד, משמר העמק, נזכרתי בערכים של כל אחד לפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו, בערכים של ערבות הדדית, של סולידריות, של קבלת השונה, של סובלנות, נזכרתי בגאווה על היותנו כאלו, בייחוד ובהרמת הראש כאשר הכרזתי שאני קיבוצניקית וסיפרתי בשמחה לכל מי שרצה לשמוע למה הרעיון הקיבוצי הוא פשוט נפלא.

אני בטוחה גם היום שלקיבוצים, עם כל מגוון רמות השותפות השונות, יש את היכולת לדלג מעל משוכות הבירוקרטיה, האינטרסים, תפיסות העולם השונות ולאפשר לעצמם תהליך פנימי משמעותי עם הפנים החוצה שבסופו תהיה קבלה של השונה ושילוב אמיתי בקהילה.

יש במספר קיבוצים בתים לחיים לאנשים עם צרכים מיוחדים כבר עשרות שנים, והם עושים זאת טוב מאוד. המסר החשוב מבחינתי שצריך לצאת מכאן היום הוא שכל קיבוץ, כקיבוץ, כקהילה, בשיחת/אספת קיבוץ, צריך לבחור לשלב.

שמענו ביום עיון הזה על העולם הזה המשתנה, על אפשרויות שונות, על גישות שונות, ובעיקר שמענו שזה אפשרי, ולא רק שזה אפשרי, שזה כדאי ונכון".

הוספת תגובה חדשה