דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בית קטן בערבה - שמחה גדולה לקיבוצים בחבל אילות

התרגשות גדולה נרשמה בשבוע שעבר בערבה הדרומית כשהונחה אבן הפינה ונחתם רשמית "בית קטן בערבה" - פרויקט המגורים הגדול של חבל אילות.
מעמד חתימת פרויקט "בית קטן בערבה". צילום: ליטל שמואלי
כל השותפים במעמד חתימת פרויקט "בית קטן בערבה". צילום: ליטל שמואלי

 במסגרת הפרויקט, שהתאפשר גם בזכות ערבות שנתנה קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית, יגיעו בקיץ הקרוב לעשרת קיבוצי החבל 117 בתים יבילים המיועדים למשפחות צעירות במטרה לחזק את ההתיישבות בערבה הדרומית.

את מטה התנועה הקיבוצית ייצגו באירוע המזכ"ל ניר מאיר, ראש אגף כלכלה ומנכ"ל קמ"ע דגן לוין, הגזבר גלעד בכרך ויו"ר דירקטוריון קמ"ע אודי פלד. טקס הנחת אבן הפינה התקיים בקיבוץ אילות, וטקס חתימת הפרויקט בבניין המועצה האזורית. כל השותפים מרחבי הארץ הגיעו כדי לקחת בו חלק: יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר זאב בילסקי, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני), נציגת משרד הבינוי והשיכון שולמית שפיגל, ראש המערך המסחרי בבנק לאומי רונן מורי ועוד.  

נציגי מטה התנועה הקיבוצית עם הדס שפירא מנכ"לית מועצה אזורית חבל אילות. צילום: ליטל שמואלי
נציגי מטה התנועה הקיבוצית עם הדס שפירא מנכ"לית
מועצה אזורית חבל אילות. צילום: ליטל שמואלי

 

הבתים, שגודלם בין 70 ל-100 מ"ר, יתנו מענה למשפחות הממתינות לבתי קבע בקיבוצים ולמשפחות צעירות מכל רחבי הארץ, העתידות להגיע לקליטה בקיבוצים השיתופיים והמתחדשים של החבל וממתינות לבתי מגורים. מחצית מהבתים צפויים להיות מאוכלסים מיידית והיתר מיועדים לקליטה עתידית. עלות הפרוייקט כ-94 מיליון שקל. 

בקול קורא שפרסם משרד הבינוי והשיכון למבנים ארעיים לקליטה בישובי הערבה, צויין כי הממשלה רואה חשיבות רבה בעיבוי ובביסוס הישובים בערבה המתאפיינים במיעוט אוכלוסייה. כל קיבוצי חבל אילות (אילות, סמר, אליפז, גרופית, יהל, יטבתה, נאות סמדר, נווה חריף, לוטן וקטורה) התאחדו כדי לגשת לקול קורא ולהשיג מימון עבור הבנייה. כך נולד פרויקט המימון המשותף של עשרת הקיבוצים אותו מובילה פלורנסיה פליסציוק מקיבוץ קטורה. מדובר במודל מימון חדשני במסגרתו הצליחו קיבוצי חבל אילות לגייס הלוואה על סך 50 מיליון שקלים מבנק לאומי, בערבות קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית, בתנאים הדומים למשכנתה, ולגייס לפרויקט גופים ציוניים המסייעים לממש מטרה נעלה - חיזוק ההתיישבות בערבה.

מזכ"ל התנועה ניר מאיר אמר באירוע: "התנועה הקיבוצית פועלת למען הצמיחה הדמוגרפית בקיבוצי הערבה, וערבות קמ"ע לפרויקט "בית קטן בערבה" היא חלק בכך. הציונות החדשה בארץ ישראל, ולאחר מכן במדינת ישראל, שאפה ליישב כמה שפחות אנשים על כמה שיותר שטח - זה היה צורך לאומי-ציוני. היום, המצב התהפך והשלטון רוצה כמה שיותר אנשים על כמה פחות שטח. זה קורה בכל מקום בארץ מלבד בערבה. נעשה כמיטב יכולתנו לאפשר לכמה שיותר אנשים שרוצים בכך, לבנות את ביתם השיתופי בקיבוצי הערבה הדרומית. מניסיוני, אני יודע שניתן לסמן הרבה מטרות נשגבות, אבל בלי משוגע לדבר זה לא הולך. בפרויקט הזה הייתה זו פלורנסיה. סיכמתי עם חנן שתוך שנתיים נעשה מפגש עם כל 120 המשפחות החדשות - חובת ההוכחה עליו."

ראש המועצה האזורית חבל אילות, ד"ר חנן גינת: "צמיחה דמוגרפית היא אחד הנושאים החשובים ביותר העומדים על סדר היום שלי, וברור כי ללא משפחות צעירות שיגיעו לחיות באזור - עתיד חבל אילות בסכנה. כראש המועצה וכחבר קיבוץ סמר אני נרגש מהפרויקט הציוני וההיסטורי בית קטן בערבה ומאמין כי בהוצאתו אל הפועל אנו משמרים את חזון הפרחת המדבר של דוד בן גוריון.עד לשנת 2030 אנו שואפים להגיע ל-11 אלף תושבים בחבל אילות. המבנים היבילים בחבל אילות, בשונה ממקומות אחרים, הם מבני קבע."

ניר מאיר בהנחת אבן הפינה באילות. צילום: ליטל שמואלי
ניר מאיר בהנחת אבן הפינה בקיבוץ אילות.
צילום: ליטל שמואלי

ח"כ איתן ברושי: חג הפסח אותו נחגוג בימים הקרובים, הוא חג המסמל יציאה מעבדות לחירות, אך גם חג של התחדשות, פריחה וצמיחה. אין כמו גידול וצמיחה כנייר לקמוס כדי להוכיח את איכויות היישובים. חבל אילות והערבה הוא אולי האזור המאתגר ביותר להתיישבות בישראל: מיעוט התיישבותי, עיקרו כפרי עם מקורות פרנסה מעטים ומוגבלים. מה שמייחד את האזור, מלבד החום הכבד והנוף המרהיב, זה החומר האנושי של האנשים: חלוצים, חקלאיים, אידיאליסטים. אבל, לא מספיק לגרום לאנשים להגיע, צריך לייצר להם את התנאים הנכונים כדי שגם ירצו להישאר ולהשתקע באזור למשך שנים ארוכות. זה תפקידה של הממשלה. החקלאות באזור היא מרשימה ומתקדמת, אך איננה מספיק כדי למשוך עוד מתיישבים. על הממשלה מוטלת החובה לפתח את האזור מבחינת אזורי תעסוקה נוספים ולייצר את התנאים האופטימליים לגידול וצמיחה דמוגרפיים."

החטיבה להתיישבות הייתה גם כן שותפה מרכזית בפרויקט, ובנוסף לה היו שותפים גם משרד האוצר, קק"ל, JNF, הסוכנות היהודית, משקי הנגב, ניהול ואחזקות ערדום ורשות ניקוז ונחלים ערבה.

חבל אילות, הנמצא בערבה הדרומית ומהווה כ-13% משטחה של מדינת ישראל, מונה כ-5,000 תושבים כשהגיל הממוצע עבר את רף ה-55. המועצה האזורית חבל אילות כוללת עשרה קיבוצים ושני ישובים קהילתיים. במועצה הציבו יעד לצמיחה דמוגרפית של 6,000 תושבים עד 2030. כלומר, כ-11,000 תושבים בסך הכל.

קיבוצי וישובי חבל אילות קולטים משפחות ויחידים להתיישבות בערבה ומצרפים בכל שנה אנשים בעלי זיק ציוני ישראלי המעוניינים לתרום לאזור ולקהילה. בחבל מגוון אפשרויות תעסוקה בתחומי תיירות, חקלאות, חינוך, תעשייה ועוד.

טבלת חלוקת הבתים בקיבוצים של בית קטן בערבה

פרויקט "בית קטן בערבה" – חבל אילות במספרים:

2.63 מיליון דונם

13% משטח מדינת ישראל

10 קיבוצים 2 יישובים קהילתיים

5010 תושבים 

117 בתים בפרויקט

94 מיליון ₪ עלות הפרויקט

11,000 יעד למספר תושבים עד לשנת 2030

 

הוספת תגובה חדשה